Marius Barhaugen synes det er på tide at selgere tar tilbake stoltheten.

– Salg må anerkjennes som en essensiell del av næringslivet

Marius Barhaugen mener selgere må ta ansvar for å løfte kompetansen i bransjen.

Publisert

Marius Barhaugen (35), er en av mange som er lei stigmatiseringen av salgsyrket. Nå kommer han med en bønn til sine kollegaer i bransjen.

– Ta deg selv på alvor, og ha et ønske om å utvikle deg. Du kan ikke lene deg på kurset du tok for ti år siden. Du må løfte blikket, skaffe påfyll, og være nysgjerrig – det vil være med på å løfte kompetansen til selgere, sier han og fortsetter:

– Vi trenger gode selgere i Norge. Skal vi kunne konkurrere med andre internasjonale virksomheter, trenger vi at dette snakkes høyt om, og at salg anerkjennes som en essensiell del av næringslivet.

«Jævla selgere»

Barhaugen er også tydelig på at det bør skje en bevisstgjøring generelt i samfunnet – på at de aller fleste driver med en form for salg. Selv har han kamerater som er håndverkere, og som refererer til de «jævla selgerne» som ringer i tide og utide.

– Når de får konkurranse fra andre firmaer, må de også være noen «jævla selgere». Vi er alle selgere – uansett om vi liker det eller ei.

Han tror det dårlige ryktet handler om at salg tradisjonelt sett har blitt likestilt med en spesiell type mennesker. At det har skjedd en kategorisering hvor man putter disse menneske i en blender, sammen med en fyr som er smørblid, ekstrovert og utadvendt. Dette ryktet mener han står i veien for at mange ikke ser verdien av salg.

– De beste selgerne er de som benytter seg av det vi har fått utdelt to av, nemlig ører. De som lytter til kunden og gir de den oppmerksomheten de fortjener. At de som prater mest og høyest er de som tilbyr best verdi for kunden er en stor misforståelse.

– Gode sosiale kvaliteter

Selv var det ikke salgsbransjen som var planen til 35-åringen. Han studerte for å bli brannmann, og havnet i en fotballulykke som gjorde at han måtte revurdere karrierevalget.

– Den gangen søkte jeg jobb som selger i ISS, og har jobbet med salg siden. Det kulminerte i at jeg nå den yngste konsernlederen i Skovly-Gruppen Norge, som omsetter for 200 millioner kroner i året, forteller han.

– Hvilke personlige egenskaper har du som gjør at du har fått denne muligheten?

– Det handler om lysten til å utvikle seg, nysgjerrighet på å lære, og samtidig være klar over hvilke kompetansehull som skal tettes. Også er det nok det genuine ønsket om å bli en bedre utgave av meg selv. Jeg har gode sosiale kvaliteter og kan tilpasse meg ulike settinger og mennesker, i tillegg til at jeg har levert gode resultater over mange år.

Han oppfordrer selgere til å ikke være redd for å utlevere seg, og mener at det viktigste man gjør i et intervju er å fortelle hvilke verdier man kan tilføre.

– Man må være uredd og modig som selger. Man må tørre å stå i endringsprosesser og blottlegge sitt eget utviklingspotensial, og vise hvilke merverdi man har. Hva er vitsen med å ansette noen hvis de ikke ser det? Det er noe jeg har tenkt mye på i min karriere.

– Både farlig og fint

Barhaugen har alltid sagt til seg selv at lysten til å vinne må være større enn frykten for å feile. Dessuten må man ikke tro at man er verdensmester, for man blir sjeldent god med mindre de rundt deg er like gode.

– Som leder gjelder det å få folk til å ville spille på lag med deg. Jeg har ingen formell kompetanse, men har aldri tenkt at det skal stå i veien for min utvikling. Jeg har fylt på med diverse fag fra BI og tatt kurs innen lederutvikling – men det som gir størst verdi, er å være rundt erfarne mennesker, og lytte og studere ting på egen hånd.

Han innrømmer at det å ta lederrollen har vært naturlig for ham hele livet.

– Jeg har alltid gått foran og heiet fram de svakeste, og det er noe jeg har tatt med meg inn i næringslivet. Det å være en selvlært leder kan være både farlig og fint. Man kan basere sin lederteori på det man selv synes er fascinerende og riktig, men det er også viktig å få utfordret lederskapet sitt, sier han og avslutter:

– Det er en vanskelig øvelse, hvor man kan få mange svar på hvordan man er som leder. Men det er essensielt å la de rundt deg få mene noe om hvordan du oppfattes. En av de viktigste egenskapene som leder, er utvilsomt å lytte til de rundt deg.

Powered by Labrador CMS