Salgssjef i Eviny, Janne Remøy Røed, oppfordrer selgere til å bygge sin egen merkevare.

– Jeg jobber med salg fordi jeg synes det er gøy, og roper det gjerne ut med stolthet

Salgssjef i Eviny, Janne Remøy Røed, mener selgere må være med på å forme den nye salgsrollen de kan være stolt av.

Publisert

– Jeg tror alt som har skjedd i samfunnet de siste to årene, måten man jobber på, og avstanden det har ført med seg, blir viktig å ta i betraktning når jeg nå jobber med å planlegge salgsstrategien for det nye året.

Det sier salgssjef i Eviny, Janne Remøy Røed, til Salg24.

Hun mener det krever noe annet av oss, når vi ikke lenger kan være tilstede sammen og holde oss like oppdatert på hvordan det går med den enkelte, og henviser til Kongens kloke formuleringer i årets nyttårstale.

– Det var en fin og samlende tale, som jeg tar med meg inn i 2022. Han snakket om hva som er viktige fokusområder, og la vekt på at vi må se menneskene først. Være der for hverandre, og stille gode spørsmål. Det kan lett kobles til salgsyrket. Vi skal ikke bare lytte for å lytte, vi skal lytte for å forstå og stille gode spørsmål.

– Selgerne er i frontlinjen

Remøy Røed reflekterer over at hjemmekontor kan føre til at privatlivet flyter over i arbeidshverdagen, og at mange ikke nødvendigvis har det like enkelt på hjemmebane.

– Når man jobber med salg er tilstedeværelse og fokus viktige egenskaper. Selgerne er i frontlinjen, på godt og vondt og møter nå ekstra utfordringer med pandemi og avstand. Da blir det viktig å legge til rette for faste møtepunkter og skape arenaer hvor vi kan hente frem motivasjonen, inspirere hverandre og tenke høyt sammen. Kaffepreiken på jobb er undervurdert, og den har vi ikke nå.

Hun vet at for å kunne inspirere andre og bringe den energien hun ønsker til bordet, må hun selv fylle på med det som gir henne energi.

– Ikke bare jag etter den gode følelsen av å close et salg, men gjør hverdagen din gøy. Legg inn en lunsj med en kollega/venn eller løp deg en tur.

– Større respekt

Det er ikke bare arbeidshverdagen hun mener bør ivaretaes hva gjelder selgere. Remøy Røed vil også slå et salg for stigmatiseringen salgsyrket har vært utsatt for i lang tid.

– Jeg husker godt da fokuset i medarbeidersamtalen var å få endret tittelen min fra salgskonsulent til seniorrådgiver. Man ønsket ikke å bli assosiert med ordet selger. Det hadde et rufsete rykte. Men her har det skjedd en endring og oppstått en større respekt og autoritet knyttet til yrket, som er veldig positivt og fortjent.

Hun mener selgere må være med på å forme den nye salgsrollen de kan være stolt av.

– Vi må være bevisst våre holdninger og verdier, ikke bare gjemme oss bak en logo eller et produkt. Salg handler om å bygge tillit, og de som deler egne erfaringer på eksempelvis LinkedIn, uten å kreve noe igjen, får man automatisk en annen tiltro til. Som selger må du være bevisst din egen stemme.

Hun understreker at i tillegg til å representere et selskap, produkt og en tjeneste – bør selgere bli enda flinkere til å bygge sin egen merkevare. Ikke tenk at alle andre er så mye bedre. Det stemmer sjeldent. Finn dine styrker og spiss dem. Det er fort her konkurransefortrinnet ditt også ligger.

Remøy Røed oppfordrer selgere til å bli trygge på sitt produkt eller tjeneste og fokusere på den verdien de skaper for kundene.

– Man skal ikke alltid måle seg med toppselgerne i bedriften, men finne den metoden som man selv er mest komfortabel med. Jeg ser ofte de som prøver å kopiere den flinkeste selgeren – de jobber fort i motbakke og det er ingen langsiktig strategi.

– Vi kaller de diamanter

Selv er hun stolt av yrket sitt, og oppmuntrer kollegane sine til å se verdien av arbeidet de gjør.

– Jeg jobber med salg fordi jeg synes det er gøy, og roper det gjerne ut med stolthet! Salg handler om kommunikasjon, og om å jobbe med mennesker. Etablere tillit og skape verdier. Når vi tenker etter jobber vi alle med salg i en eller annen form. Ledelsen selger inn strategier, innovasjon ideer, også videre.

I Eviny Digital blir selgerene kalt for diamantene.

– Det høres kanskje litt tullete ut, men egentlig ganske så fint. Hva kan ledelsen, produkt og marked gjøre for at de skal skinne best mulig? Det gjør noe med salgskulturen og nettopp stoltheten man tar med seg inn i kundedialogen.

– Salg handler om mennesker og kommunikasjon. Nå er det på tide å gi bransjen og rollen det ryktet de fortjener.

Powered by Labrador CMS