Helge Bharat Johnsen (i midten) er lei av diskusjonen om når det er best å ringe kunden.
Helge Bharat Johnsen (i midten) er lei av diskusjonen om når det er best å ringe kunden.

– At det er vanskelig å selge i juni og august er en myte

Helge Bharat Johnsen mener det ikke finnes gode eller dårlige tidspunkt å kontakte kundene på.

Publisert

Gründeren av Innovation Support AS, Helge Bharat Johnsen, mener det er på høy tid å skrote myten om at det er vanskelig å drive med salg og møtebooking i juni og august.

– Mange selgere jobber med å «close» avtaler før sommeren, men glemmer tiden som kommer etterpå. Det gjør at man kommer tilbake fra ferie i starten av august med svært få salgsmuligheter, sier Johnsen til SALG24.

Selv mener han juni er den beste måneden å skaffe seg leads og møter på, og deler sjenerøst av sine beste tips for å lykkes med møtebooking i sommermånedene.

– Først prøver jeg å booke møtet i juni, men legger bevisst opp samtalen på en måte som gjør at jeg forventer at de fleste sier de ikke får mulighet. Da har jeg forberedt meg på hvordan jeg skal respondere, og det er ved å vise forståelse for kundens travle innspurt, og heller spørre hvordan kalenderen ser ut i august.

Tull og tøys

Johnsen påpeker imidlertid en mulig fallgruve ved det å booke møter så langt fram i tid.

– Når man booker møter så langt fram i tid, øker sjansen for at kunden avlyser. Derfor anbefaler jeg å ringe for å kvalitetssikre at møtene blir noe av allerede første dag etter ferien.

For å ikke gi kunden rom til å avlyse, oppfordrer han selgere til å ha forberedt en grunn til hvorfor man tar kontakt. Enten ved å si at man ser fram til møtet om et par dager og bare vil dobbeltsjekke adressen, eller at man forbereder seg til møtet og lurer på hvilke leverandør selskapet benytter seg av i dag.

– Så i tillegg til møtene du har booket allerede i juni, vil du også ha en rekke deilige oppfølginger og leads du kan ringe i august. Etter 15 år i bransjen har jeg hørt nok av selgere som sier at det er umulig å få tak i folk de to første ukene i august, og det er bare tull og tøys.

– En evig diskusjon

– Hvorfor tror du denne myten overlever?

– Jeg tror det er fordi man enten har lest om det et sted, eller hørt noen fortelle det. De fleste av oss søker en bekreftelse på det vi tror, og hvis noen sier noe som gjør at vi kan underbygge vår egen sannhet, så kjøper vi det. De som har opplevd å få mange nei i juni og august vil nok bidra til å holde liv denne myten, svarer gründeren.

Han mener det viktigste man gjør er å ha kontinuitet i salgsarbeidet, og at den evige diskusjonen om når det er best å ringe kundene er rimelig meningsløs.

– Man kan diskutere seg i hjel på spørsmål om når det er mest gunstig å ringe kundene. Man skal ikke ringe mandag eller fredag, januar går med på planlegging av det nye året, så selger man litt i februar og mars før påsken kommer, også er det mai med mange fridager – og sånn går det, sier Johnsen og avslutter:

– Til slutt sitter man igjen med to perioder i året hvor man får jobbet skikkelig med salg. Svaret er at det beste tidspunktet er når du faktisk ringer. Det er da ting skjer.

Powered by Labrador CMS