Gründer og CEO i Customer Success Consulting, Fahim Azimi Waaler

Fahim er først i Norge med Customer Success konsulentbyrå

Fahim Azimi Waaler føler at Customer Success ikke blir tatt på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Mens han var på foreldrepermisjon tok Fahim Azimi Waaler flere runder med seg selv om hva han egentlig hadde lyst til å gjøre i livet. Han valgte å ta nytte av erfaringen som selger og Customer Success Manager og startet Norges første konsulentselskap i sitt slag.

– Jeg fikk tid til å tenke over hva jeg vil, og valget falt på å starte for meg selv. Ideen med Customer Success Consulting AS kom for ett år siden, og jeg tenkte at det er nå eller aldri.

Waaler føler at Customer Success ikke blir tatt helt på alvor i Norge, noe han har erfart hos tidligere arbeidsgivere og kjente.

– Enkelte tenker at Customer Success er å sende blomster til kundene og spør hvordan de har det, men det er det jo absolutt ikke. Det er generelt mangel på kompetanse om faget. De forsto ikke meg og min rolle, sier Waaler og legger til:

– Customer Success handler om å minne på kunden hvorfor du kjøpte løsningen vår. Vi må bevise for kunden at de lykkes med oss. Det handler om å samarbeide og hjelpe kunden med noe som de ønsker å nå gjennom daglig kundekontakt, utarbeiding av suksessplaner, og onboarding av kunder for å nevne noe.

Waaler mener Norge er i startfasen av å knekke Customer Success-koden og vil posisjonere seg som ledende aktør i bransjen.

Etablert nettverk

Samtidig har han startet opp et eget kompetansenettverk for yrket, kalt Successify.

– Det er mangel på kompetansenettverk innen Customer Success i Norge, og vi ser at det er et behov for kompetanseheving i faget.

Hvor salg og marked er veldig etablerte bransjer i Norge, så har Waaler følt seg alene i rollen som Customer Success Manager. Derfor valgte han å opprette nettverket.

– Jeg håper at deling av kompetanse i Successify vil akselerere utvikling av faget.

Nettverket ble startet opp tidligere i år og ifølge Waaler har de allerede fått 25 medlemmer inn døra.

Vil bli en ledende aktør

Waaler har store ambisjoner for Customer Success Consulting, og har satt seg flere langsiktige mål framover.

– Vi skal bli en ledende aktør, det er det ikke noe tvil om. Vi skal ta den posisjonen her i Norge. Så får vi se om vi kommer oss ut i Norden, og kanskje til og med internasjonalt etter hvert.

Han ønsker at selskapet skal nå én million kroner i omsetting det første året, og tre millioner i løpet av to til tre år.

– Vi vil selvfølgelig også få inn flere medarbeidere. I løpet av første halvår vil jeg få på plass en CFO.

Waaler går inn i det nye året med skrekkblandet fryd, men er optimistisk for sine egne framtidsutsikter.

– Jeg må være ærlig, jeg syns det er skummelt å starte noe eget. Men jeg tenker at vi får dette til ved å ta ett steg av gangen. Så får vi håpe at universet belønner pågangsmotet.

Powered by Labrador CMS