Helene Davidsen (til venstre) og Kamilla Todal Olsen har store planer for 2022 sammen med resten av FMG Norge.

Slik setter de fokus på mental helse blant sine selgere

I tillegg til å ha store ambisjoner om vekst både i Norge og Sverige, vil Future Media Group legge vekt på psykisk helse i bransjen sin.

Publisert

– Mental helse er et veldig samfunnsaktuelt tema som man prater helt annerledes om i dag enn det man gjorde tidligere. Jeg mener at man som arbeidsgiver har et viktig samfunnsansvar både når det kommer til å løfte emne i seg selv, men ikke minst også når det gjelder å tilrettelegge akkurat på samme måte som man ville gjort hvis en ansatt opplevde fysiske plager.

Det sier Helene Davidsen, som er leder i Future Media Group Norway (FMG). I november i 2021 lanserte selskapet Media Mind Week, der mental helse står i sentrum.

– Vi snakker en del om hvordan vi skal takle stress, ettersom mediebransjen generelt og kanskje salgsyrket spesielt er preget av høyt tempo, raske endringer og stadige krav til leveranse, sier Kamilla Todal Olsen, som jobber som salgsmanager i FMG.

Begge to har bra med fartstid i medieselskapet. Olsen har jobbet i der siden 2019, mens Davidsen har vært med siden 2016.

– Da jeg startet her merket jeg at det virkelig var rom for at jeg kunne være meg selv. Samtidig blir man jo tykkhudet når man jobber med salg, og man blir tøffere for hver dag. Jeg takler utfordringer på andre måter nå enn da jeg begynte her, og det tror jeg også at flere av mine kollegaer opplever, sier Olsen.

– Blod, svette og tårer

FMG ble først startet i Stockholm i 2013. Nå er visjonen deres å bli Nordens største tilvekstpartner for ulike mediebedrifter. De jobber sammen med sine samarbeidspartnere for å sikre deres forhold til kundene.

– Å starte et selskap og være med på en reise i et selskap i vekst høres kjempespennende ut, og det er det selvsagt også. Men sannheten er nok at det mest av alt består av det klassiske blod, svette og tårer. Da blir det også ekstra viktig at alle seire skal feires, så da blir det noen champagnedråper mellom slagene. Å feire seiere synes vi er kjempeviktig generelt. Når noen selger, uavhengig av salgssum, får man det opp på storskjerm med et valgfritt bilde og sang både i Stockholm og i Oslo, sier Davidsen.

Hun sier at de merker noen forskjeller på bransjen i Norge og Sverige, men at det stort sett er ganske likt.

– Kanskje salgsyrket ikke er like anerkjent som fagområde i Norge som i Sverige? Vi ønsker å få fram at det å jobbe med salg er et spennende fagfelt som fortjener anerkjennelse. Det er noe man kan lære og virkelig bli god på. Selgere er vel kanskje litt uglesett over hele verden da det er jo tross alt sånn at vi alle elsker å shoppe, men ingen vil vel egentlig bli solgt til.

Alle skal kunne utvikle seg

I Norge har FMG 20 ansatte, mens de i Sverige har 80 ansatte. Utveksling av kunnskap mellom de to kontorene skjer på flere vis.

– Jeg husker jo da jeg begynte her. Jeg kom inn og tenkte «salg, det er så lett. Man kan bare ha det i kjeften». Så jeg kom hit og var litt tøff i trynet, men det tok ikke lang tid før jeg innså at salg er et eget fag som må behandles med respekt. Hver onsdag har vi FMG Academy. Dette er ukentlig kunnskapspåfyll der vi sammen med kollegaene i Sverige lærer om temaer som forhandlinger, målsettinger og motivasjon, sier Olsen.

På denne måten skaper de også en gjennomgående og veletablert kultur innad i selskapet.

– Vi har veldig fokus på at selgerne skal ha et «growth mindset» og at man skal ha muligheten til å utvikle seg uansett hvor lenge man har jobbet i bransjen. At vi alltid er sultne og ønsker å utvikle både oss selv, selskapet og produktene gjennomsyrer kulturen vår både i Norge og Sverige, sier Davidsen.

Kamilla Todal Olsen og Helene Davidsen under karrieredagen på BI.

FMG mener selv at de har bygd den beste mediesalgsorganisasjonen i Norden. Dette forklarer de først og fremst med at de alltid legger ned en stor innsats for å tilpasse seg landskapet som deres samarbeidspartnere navigerer i.

– Visjonen vår er å være Nordens ledende tilvekstpartner. Det betyr at vi samarbeider med mediehus og ulike medieeiere. Det kan være alt fra en app, YouTube-kanal eller et stort mediehus som ønsker nye inntekstrømmer. En av våre suksessoppskrifter er at vi har lagt opp arbeidsmetoden vår til å være dedikert til det området eller den kunden vi jobber med nettopp der og da. Dersom et prosjekt-team hos oss jobber ut mot olje og gass-bransjen er det nettopp denne bransjen som er det viktigste i verden for de i denne perioden. Man går på relevante messer, følger med i bransjespesifikke mediekanaler og holder seg oppdatert gjennom relevante podkaster, sier Davidsen.

Dette krever tilpasningsevne, legger Olsen til.

– En dag skal man liksom plutselig være oljeminister fordi man jobber med et prosjekt som retter seg mot den bransjen. Det er jo mildt sagt praktisk at man i uansett hvilken sosial sammenkomst kan dra opp fun facts og la smalltalken gå. Vi snakker om temaer jeg tidligere virkelig ikke kjente meg trygg på, alt fra politikk til fornybar energi. Dette hadde jeg ikke nødvendigvis så mye kunnskap om tidligere, men nå synes jeg dette er utrolig interessant ettersom jeg har satt meg så godt inn i temaet, sier hun.

– Nulltoleranse for skarpe albuer

De ansatte i FMG må være åpne for å prøve nye ting. På salgssiden ønsker de å tiltrekke seg de største talentene, i tillegg til å utvikle talenter internt.

– Vi ansetter ikke nødvendigvis folk som kan alt om disse temaene fra før, men fokuserer heller på kandidater med god kognitiv kapasitet. Vi ønsker å være en naturlig del av kunnskapsmiljøet i Norden på disse områdene og har derfor vært hovedsponsor på karrieredagen på BI flere år. Du skal være litt nørd og sulten for å jobbe her. og det innebærer at man støtt og stadig befinner seg på utsiden av komfortsonen og dermed også utvikler seg konstant, sier Davidsen.

Hos FMG har de også en litt annen tilnærming til salg og delingskultur enn hos mange andre bedrifter. Davidsen mener dette er en stor del av selve nøkkelen til suksess.

– En selger hos oss må ha drive, stamina og passion. Det henger sammen med vår kultur og visjon om å drive med tilvekst for våre partnere. Man må med andre ord like høyt tempo, utfordringer og kunnskapsdeling. Vi har selvsagt nulltoleranse for skarpe albuer, men i salg er det å konkurrere både gøy og vekstfremmende. Vi fokuserer derfor masse på å ha morsomme konkurranser, både mellom selgerne i Oslo, men også at vi kan jobbe med felles mål og konkurrere på tvers av landegrensene.

I 2022 flytter FMG Norge inn i nye lokaler i Oslo. De har også planer om å vokse videre, og ansette flere.

Powered by Labrador CMS