Isak Mohamed ble kåret til Årets selger 2021 i Telliberry.

Denne strategien brukte Isak for å bli Årets selger 2021

Da Isak begynte i Telliberry bestemte han seg for å bli Årets selger i 2021. Nå deler han sin suksessoppskrift.

Publisert

Isak Mohamed begynte å jobbe allerede som 14-åring, men det var fire år senere han fikk sitt første møte med salgsbransjen.

– Det var befriende å jobbe med salg. Jeg er en sosial fyr som liker å prate med mennesker, høre deres tanker og dele mine, forteller Mohamed til SALG24.

Han fikk jobb hos Power og solgte elektriske produkter for Dyson.

– Det var vanskelig å være selger i begynnelsen. Folk har allerede en oppfattelse av hvem du er før du har rukket å si noe, og man får mange nei.

Mohamed fant fort ut hva som fungerte best for å nå inn til kunden.

– En ting er å selge, men man skal huske på at kunden er et menneske, og for min del faller det naturlig å spørre hvordan folk har det og gjerne slå av en helt vanlig prat. Man skal aldri undervurdere den menneskelige kontakten – da kommer også salget mer naturlig.

– Bedre enn konkurrenten

Dessuten tror han at det å ha tilstrekkelig produktkunnskap, og kjenne til hvilke tilsvarende produkter som finnes på markedet gir et konkurransefortrinn.

– At du kjenner produktet ditt inn og ut, er helt grunnleggende for å være en god selger. Men de beste selgerne kjenner også andre sine tilsvarende produkter, for da har du mulighet til å vite hva du er bedre enn konkurrenten på, og kan bruke det som et argument for at kunden skal velge din løsning.

I oktober 2020 fikk Mohamed jobb hos telecom-leverandøren Telliberry AS. Et par måneder etter han startet kåret de Årets selger 2020. Det vekket konkurranselysten hos den unge selgeren.

– Da jeg så han som vant det året, bestemte jeg meg allerede da for at det skulle bli meg året etter. Det var kanskje høye ambisjoner da flere hadde jobbet der mye lengre enn meg, men jeg var villig til å legge inn de timene det ville kreve å få den anerkjennelsen, forteller han.

– Konkurransemiljø

Det neste året brukte Mohamed mye tid, også utenom jobb, på å lese om produktene, øve på salgspitchen og behovsanalyse. Han har også egne teknikker for å opprettholde motivasjonen.

– Jeg setter meg alltid egne mål. Årlige, månedlige, ukentlige og mål for dagen. Det gir meg noe helt konkret å strekke meg etter. Det er ingen tvil om at salgsbransjen er preget av et konkurransemiljø, og det er bra med konkurranser, men du må heller ikke la deg knekke om du taper. Jeg mener at en av de viktigste kriteriene for å lykkes med salg og resultater, er å ha tydelige mål i bunn.

Mohamed forteller at målene gjør det lettere å reflektere over hvordan det har gått, og at han på den måten får et overblikk over hva som bør gjøres annerledes, og hva han har gjort for å lykkes. Han sverger til å skrive ned konkrete mål og refleksjoner for at det skal bli lettere å få oversikten over eget utviklingspotensial.

– Jeg har vært dedikert

Hardt og målrettet arbeid viste seg å gi resultater. Mohamed ble kåret til Årets selger 2021.

– Det betyr at jeg er den som har solgt mest i løpet av året, og det er jeg veldig fornøyd med. Det er ingen garantier når du jobber med salg. Du aner ikke om du kommer til å selge like mye neste måned som forrige. Men jeg har vært dedikert.

For å holde motivasjonen oppe og øynene på målet gjennom et helt år, mener han det er flere faktorer som er nødvendig å ta hensyn til.

– Om du skal levere på et høyt nivå, er det smart å spise sunt og trene – det gir ekstra energi på jobb. Den energien smitter over på både kollegaer og kunder. Det handler ikke om å være en bodybuilder, men å ta vare på sin egen fysiske helse. Og nok en gang; sett deg tydelige mål, hvis ikke tror jeg det er lett å miste fokus i salgsbransjen.

Powered by Labrador CMS