Vegar Wikhammer Heir tror QR-koden vil gjøre passiv markedsføring om til en direkte salgskanal.

Vipps spår en eksplosjon i bruken av QR-kode

– Pandemien har gjort at vi har blitt skutt inn i fremtiden på rekordtid.

Publisert Sist oppdatert

Hele 4,1 millioner nordmenn benytter seg av betalingsappen Vipps.

Nå har kommersiell direktør i konsernet, Vegar Wikhammer Heir, stor tro på at det er QR-koden som vil bli den nye veien til digital handel.

– I løpet av pandemien har mange blitt bevisst på fordelene med QR-kode i forbindelse med bordservering på restauranter. I tillegg har vi sett at en del butikker har satset på popup-stores og selvbetjente butikker, sier Heir til Salg24.

– En aktiv salgskanal

Han bruker Europris som et eksempel. I sommer eksperimenterte de nemlig ved å gjøre deler av parkeringsplassen om til en «klikk og hent»-stasjon, hvor kunden kunne finne varene sine og betale for de uten å måtte gå inn i butikken.

– Jeg tror dette vil bidra til at butikker kan eksperimentere mer, og skape nye handleopplevelser uten å måtte dytte alle kundene gjennom kassen.

Heir mener også at markedsføringsbiten blir mer spennende dersom man kan putte QR-koder på boards og markedsmateriell i postkassene til folk.

– Dersom kundene kan scanne koden og kjøpe produktet med en gang, vil det gjøre passiv markedsføring om til en aktiv salgskanal.

– Hva kan være ulempene med en sånn løsning? Kan man stole på folk i en selvbetjent butikk?

– Butikker er ikke så strengt bevoktet i utgangspunktet, og de som har planer om å stjele gjør det nok dessverre uansett. Fordelene ved å ha mer nettbaserte butikker er at du slipper å ha for mange produkter i butikken, som igjen kan bidra til å redusere svinn og gjøre logistikken enklere for de som jobber der.

– Vi lever i 2025

Ifølge Heir er det nye konseptet med bagless shopping på full fart inn i det norske markedet.

– Flere går i fysiske butikker og prøver klær og sko, men handler det på nett. Det gjør at man bruker færre plastposer og slipper å drasse på varene, men får dem levert hjem på døren i sted for.

– Er dette et direkte resultat av pandemien?

– Mye av dette hadde kommet uansett. Men pandemien har gjort at vi har blitt skutt inn i fremtiden på rekordtid. Vi lever plutselig i 2025, og har hoppet over 3-4 år hva gjelder digitalisering i hverdagen, sier han og avslutter:

– Mange har hatt mindre aktivitet i butikkene og har derfor hatt mulighet til å snu seg rundt i en ekstremt stor fart. Og det må man jo bare applaudere.

Powered by Labrador CMS