Fra venstre: Erik Sagen, Håkon Evjenth og Anders Frogner.

De vil utfordre de amerikanske aktørene og bli ledende i Europa

Efficy samler flere selskaper til én felles plattform. Nå skal de store amerikanske CRM-gigantene settes på prøve.

Publisert

Det flommer over av små og mellomstore CRM-systemer i Norge og Europa. Mange B2B-bedrifter benytter seg av etablerte systemer som de har brukt lenge, men som de ikke nødvendigvis får veldig mye ut av.

Dette er utgangspunktet for at Efficy nå utvikler et CRM-system som skal ta opp kampen med de store amerikanske aktørene. Systemet skal hete Efficy U.

– Det finnes mange gode CRM-systemer i Europa, men ingen har klart å bli ledende. Nå har vi har muskler, og vi har kjøpt opp mange av de gode CRM-systemene i Europa for å sy det sammen til én plattform. Blant de siste oppkjøpene har vi webCRM, Apsis og Perfect View/Tribe. Det nye systemet vil hete Efficy U. Det vil ikke bare inneholde det man i utgangspunktet forbinder med vanlig CRM, men også funksjoner for marketing automation, nyhetsbrev og mye mer, sier Erik Sagen.

Han har lenge jobbet i WebCRM, som ble kjøpt opp av Efficy for to år siden. Det nye systemet skal være bedre på brukervennlighet, i tillegg til at det skal være enkelt å tilpasse sin bedrift.

– Vi sikter oss inn på alle typer bedrifter som selger eller har behov for å samle data, om det er snakk om 1000 eller bare to ansatte. Målet er å bli ledende i Europa, sier Sagen.

GDPR i fokus

Personvernforordningen (GDPR) fra EU legger grunnlaget for hvordan europeiske CRM-systemer kan operere. Her ligger også store deler av potensialet for å utfordre andre store aktører.

– Dette har ikke alle de amerikanske systemene hatt like stort fokus på. Vi har derimot personvern i ryggmargen, noe som er utrolig viktig når en samler inn opplysninger om andre mennesker. De nye systemet vil inneholde oppgradert funksjonalitet for å sikre at dette hensynet blir ivaretatt på en god måte, sier Country Manager i Efficy, Anders Frogner.

Som en samlet enhet blir også dette enklere å følge opp, mener de.

– Mange klarer å lage et CRM, men det å følge med i tiden og skalere opp er ofte vanskelig og koster mye. Vi tar med de beste tingene fra allerede gode CRM-systemer som er kjøpt opp og samler det til et unikt system i Efficy U, sier Erik Sagen.

Maksimal nytte

Systemet vil først testes blant Efficys egne ansatte. Sagen mener det er et problem i dag at mange bedrifter ikke får nok ut av CRM-systemet sitt.

– Veldig mange har et altfor stort system. De tar bare i bruk en brøkdel av hva som faktisk er mulig, selv om det koster skjorta. Målet vårt er å lage noe som både er effektivt og finansielt tilpasset de som velger å bruke CRM-systemet, sier Sagen.

Håkon Evjenth jobber med å spre ordet om produktet. For han har dette vært en litt annen form for B2B-markedsføring.

– Det er et stort marked for det vi gjør, og det blir spennende å se hvordan det blir i praksis, sier Evjenth.

Vil utfordre

Et eksempel på en amerikansk programvareutvikler som har etablert seg i Europa er HubSpot. Efficy U skal være en utfordrer til deres posisjon.

– Enkelte store amerikanske systemer er bygget opp litt som et lappeteppe. Vår målsetning er derfor å utvikle alt selv og sømløst legge til ny teknologi når vi kjøper opp nye selskaper, sier Evjenth.

Nå er de klare for å ta opp kampen.

– Vi skal ikke snakke andre ned. Det er en grunn til at de er blitt store. Men vi tilbyr noe som vi har stor tro på, og det vil merkes når dette lanseres i tiden framover, sier Anders Frogner.

Powered by Labrador CMS