Partner Manager i Bytt.no, Kjetil Frivold Moen.

Kjetil i Bytt.no deler hva som gir bra omdømme for bedriften

– Forbrukere stoler på forbrukere.

Publisert

Siden 2015 har Bytt.no kåret årets kundefavoritter basert på omtalene bedriftene har fått gjennom nettsiden deres. Bytt.no har 300 registrerte bedrifter innen 18 forskjellige bransjer, og av disse er det 12 bedrifter som kan smykke forsidene sine med merket som kundefavoritt.

Partner Manager i Bytt.no, Kjetil Frivold Moen, mener gode kundeomtaler er noe av det viktigste en bedrift kan få for å hanke inn flere kunder.

– Forbrukere stoler på forbrukere. Folk er ofte skeptiske til selgere som sier at alt med produktet deres er så himla flott og vet ikke helt om de kan stole på de. Da stoler man heller på andres erfaringer, sier han til SALG24.

For å få et godt omdømme så er det selvfølgelig viktig å ta vare på kundene sine, være der for de og svare kjapt på henvendelser. Men Moen sier det må mer til enn bare å levere bra på produktet sitt for å få gode omtaler. Man må også legge inn arbeidet for å få kundene til å gidde å levere inn en god vurdering.

– Det er ingen kunder som våkner opp om morgenen og sier at i dag skal jeg skrive en god omtale om noen. Oftest gjør folk det når de er forbanna eller misfornøyd.

Som et godt eksempel på hvordan sanke inn omtaler nevner Moen forsikringsselskapet Fremtind, som spør alle sine skadekunder hvordan de opplevde deres håndtering av saken.

– De samler inn enormt mange omtaler. Av de 60 000 omtalene som har blitt samlet inn på Bytt.no så har Fremtind 15 000 av de. Det er fordi de spør hver eneste kunde. Det viser at hvis du har fokus på dette så kan du få igjen for det.

– Ikke lov å bare dele ut Flaxlodd

Det er riktig nok noen kriterier for å levere omtaler på Bytt.no, slik at disse kåringene får en form for legitimitet. De har flere systemer på plass for å sørge for at omdømme til bedriftene blir riktig.

– Det er ikke lov å bare dele ut Flaxlodd til folk for å få gode anmeldelser. Vi kunne sikkert hatt 100 000 omtaler ute, men de må gjennom både automatiske og manuelle sjekker for å bli godtatt.

Dette er for å hindre at konkurrenter og ansatte innad i bedriften ikke skal påvirke kundevurderingene. For å bli kundefavoritt må man score minst fire stjerner ved årsslutt og samlet inn minst 100 omtaler.

Omtaletjenesten på Bytt.no er gratis for bedrifter for å hindre at selskaper skal kunne kjøpe seg til godt omdømme.

– Vi tar ikke betalt for denne tjenesten. Det er gratis for bedriftene å både samle inn og svare på omtaler. Tjenesten er skapt slik at forbrukerne lettere kan lese om og navigere seg frem til riktig selskap.

Årets kundefavoritter

De som ble kåret til kundefavoritter hos Bytt.no for 2022 er:

  • Gudbrandsdal Energi
  • TF Bank Norge
  • Phonero
  • Talkmore
  • Happybytes
  • Fremtind
  • Bulder Bank
  • Hedvig
  • Release
  • Talkmore Strøm
  • Ibis
  • Elekt AS
Powered by Labrador CMS