Mohammad Khojasteh er teamleder i Din Salgskonsulent.
Mohammad Khojasteh er teamleder i Din Salgskonsulent.

Mohammad solgte for millioner på under én måned: – Det er helt ekstreme tall

I juni solgte Mohammad Khojasteh forsikringspremier for nesten 2,2 millioner kroner. Den mentale innstillingen er helt avgjørende, mener han selv.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har en helt annen mentalitet enn de fleste andre selgere, og mennesker. Jeg blir ikke fornøyd dersom jeg selger for 700 000 i løpet av en måned, og jeg er sulten hele tiden, jeg vil bli bedre hele tiden, dette er en mentalitet jeg har blitt oppvokst med, hjemme hos oss så handlet det om og være best, sier Khojasteh.

24-åringen jobber for Din Salgskonsulent. Selskapet har en eksklusiv avtale med forsikringsselskapet Storebrand om å distribuere deres skade- og livsforsikring i Norge. Khojasteh har jobbet der i to og et halvt år.

– Storebrand er et veldig stort merkenavn, og det er veldig greit å selge gode produkter. Jeg sitter igjen med god samvittighet etter hvert salg, og står inne for det jeg selger.

Solgte for millioner

I juni arrangerte Din Salgskonsulent en intern konkurranse. De har kontorer i Tromsø, Oslo og Trondheim, og Khojasteh og hans team sitter i sistnevnte by. Det var om å selge for størst sum på én måned, og premien var en tur til Las Vegas.

Kollegene trodde ikke det de var vitne til da måneden gikk mot slutten.

– Jeg solgte for nesten 2,2 millioner. Du kan se for deg en toppselger innen forsikring, som til vanlig selger for 500 000 i måneden. Jeg selger til vanlig for mellom 800 000 til en million. Jeg har spilt fotball siden jeg var liten, og har et ekstremt konkurranseinstinkt og vinnerinstinkt. Det kommer godt med i jobben. Jeg har egentlig vært selger hele livet. Som 13-åring stjal jeg bankkortet til moren min for så bestille dopapir på nett, for så videreselge dette ved å gå fra dør til dør i nabolaget.

Men Khojasteh sier han aldri har vært i nærheten av et så høyt tall tidligere.

– Det meste jeg har solgt for tidligere er 1,1 million, så dette er dobbelt så mye. Det var veldig spesielt. Det er jo helt ekstreme tall. Dette er nok rekord i Storebrand, og det skal være norgesrekord innen forsikring.

Ny rolle

Khojasteh fremhever miljøet på sin nåværende arbeidsplass som svært viktig for å kunne lykkes. Hans første møte med salgsyrket var som 17-åring, da han begynte å jobbe i Telenor.

– Jeg leverte også ekstreme resultater der. Men på det tidspunktet visste jeg ikke hva provisjonslønn var.

Han sluttet etter hvert i Telenor, og begynte å jobbe i en fabrikk. Men her trivdes Khojasteh dårlig, og det tok ikke lang tid før han var selger igjen.

– En tidligere kollega hadde flyttet til Gran Canaria for å jobbe i Phonect, og han lurte på om jeg også ville komme dit. Jeg var veldig lei fabrikk-jobben, og det å dra dit var ganske spennende. Jeg merket at salg var noe for meg. De fleste blir skremt av provisjonslønn, men det er faktisk et av de beste valgene jeg har tatt i livet mitt. Se for deg å gå fra å tjene 450 000 kroner i året til og tjene dette på en arbeidsmåned.

– Så hadde jeg familie og kjæreste som var hjemme i Norge, og jeg ville tilbake. Da søkte jeg først på jobber i Gjøvik, men jeg ble avvist fordi de mente jeg ikke var god nok. I Din Salgskonsulent fikk jeg derimot tillit, og her er det muligheter for å tjene veldig store summer. Etter en god dialog med dem, tok jeg turen opp til Trondheim. Det har vært en fantastisk reise så langt. Jeg vil også si at Din Salgskonsulent ikke bare har utviklet meg som selger, men samtidig utviklet meg til å bli en bedre person.

Nå er han blitt teamleder i Min Salgskonsulent. Med dette kommer litt andre oppgaver, i tillegg til det å være selger.

– Nå er det neste målet å videreutvikle andre selgere. Jeg liker å jobbe med andre mennesker og videreutvikle de til å lykkes i jobben. Jeg liker å sammenligne det med idrett. Det handler på mange måter om å få ballen i mål. Men samtidig vil jeg også jobbe som selger selv, fordi jeg synes det er morsomt å snakke med mennesker på telefonen.

Powered by Labrador CMS