Atif Mehmood forteller om sin reise i salgsbransjen, og hva som motiverer ham i hverdagen.
Atif Mehmood forteller om sin reise i salgsbransjen, og hva som motiverer ham i hverdagen.

Atif ble teamleder som 19-åring – i dag er han salgsdirektør i Birger N. Haug

– Jeg har erfart mange ulike ledertyper, og det har gjort meg bevisst på hvordan jeg ønsker å bli oppfattet som leder selv.

Publisert

Tilbake i 1997, fikk Atif Mehmood (40), jobb som telefonselger ved siden av skolen. Tre år senere ble han teamleder, og sammen med en til, hadde han ansvar for 180 selgere. Det gjorde han samtidig som han fullførte videregående.

– Litt spøkefullt pleier jeg å si at jeg ofte blir behandlet som om jeg er ti år eldre enn det jeg er. Men det stemmer nok at jeg alltid har vært litt voksen for alderen, og er en ansvarsfull person, sier Mehmood til Salg24.

I dag er han salgsdirektør hos bilforhandleren Birger N. Haug, og reflekterer litt rundt hva det er som har gjort at han har mestret salgsjobben, og stadig blitt vist tillit i form av lederstillinger i selskapene han har jobbet for.

– Som person er jeg trygghetssøkende og ønsker å bidra til at ting skal være ryddig og ordentlig rundt meg, både på jobb og privat. Jeg har erfart mange ulike ledertyper, og det har gjort meg bevisst på hvordan jeg ønsker å bli oppfattet som leder selv.

– Lett å tro at man har flaks

– Du sier du er trygghetssøkende. Kan ikke salgsbransjen være ganske uforutsigbar?

– For de som ikke er gode eller jevnt gode, kan salg være uforutsigbart. Men for de som får det til, vil jeg si det er motsatt. Jeg brukte lang tid på å bli bevisst på mine styrker. I starten kan man lett tro at man har flaks, men jeg skjønte etterhvert at jeg hadde gode forutsetninger for å lykkes.

– Hva er dine styrker som selger? Hvorfor tror du du har fått muligheten til å klatre så fort i gradene?

– Om det er muntlig eller skriftlig, så holder jeg alltid de avtalene jeg lager med kunder og kollegaer. Jeg tror mine viktigste egenskaper er at jeg er lojal og hundre prosent dedikert til det jeg driver med, svarer han.

Til tross for at han har fått tilbud om lederstillinger, og ved noen anledninger fått høre at han er overkvalifisert for salgsjobber han har søkt på, har Mehmood valgt å starte som selger før han har tatt fatt på lederstillingene.

– Det handler om at jeg vil være en spillende trener når jeg rykker opp i gradene. Å vite hvordan hverdagen til selgerne fungerer, har mye å si når jeg skal lede dem.

– Spre entusiasme

Han mener det å være en god leder handler om å kunne spre entusiasme og glede, og feire små og store seiere i bedriften. Enda viktigere mener han det er å være tilstede når bedriften eller ansatte møter motgang.

– En leder bør brette opp ermene og bidra for å styre selskapet i riktig retning i de tøffe periodene. Det at jeg har gått alle leddene i organisasjonen selv, gir meg en enorm styrke og tillit blant de ansatte.

– Hva gjør du for å holde motivasjonen oppe, selv når du møter motstand?

– Jeg leiter alltid etter nye utfordringer, og gir meg aldri før jeg har funnet ut hvordan jeg kan prestere enda et hakk bedre enn sist gang. Selvom jeg har levert et godt resultat, vil jeg alltid vurdere hvordan jeg kan løse det enda bedre neste gang.

Han understreker at det handler mye om å være den beste versjonen av seg selv, og at det skaper motivasjon å stille høye krav til egne prestasjoner.

– Det er ingen som stiller høyere krav til meg, enn det jeg gjør selv. Etter alle disse årene kan jeg fortsatt bli nervøs når jeg skal inn i et viktig møte, og kommer aldri uten å være godt forberedt, sier han og avslutter:

– Også er det veldig motiverende å få komplementer av de man minst venter det fra. Når de gjør det, vet jeg at det virkelig betyr noe, og det er da man kan være fornøyd med egen innsats. Det gir motivasjon til å yte enda bedre neste gang.

Powered by Labrador CMS