Mange sender tilbake gaver de har fått i jula.

Ny undersøkelse: Så mange varer returneres etter jul

Antallet varer handlet på nett som returneres etter jul øker hvert år.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i en ny undersøkelse utført av Salesforce om forbrukeres handlevaner på nett.

Undersøkelsen dekker 1,5 milliarder respondenter globalt. I de nordiske landene øker antallet returer knyttet til netthandel år for år.

– Vi er nå midt i årets mest forbruksintensive periode. Startskuddet gikk allerede 25. november med Black Friday og påfølgende Cyber Week. Disse gled sømløst over julehandelen og fortsetter langt ut i januar, nå som salget begynner. Millioner av pakker går gjennom logistikkselskapenes terminaler i denne perioden, sier Salesforce Norge-sjef Per Haakon Lomsdalen i en pressemelding.

Etter jul øker andelen varer som sendes tilbake med 300 prosent sammenlignet med netthandel-returer etter Black Friday og Cyber Week.

– Eksperter innen bærekraft ved svenske universiteter og høyskoler etterlyser nå en mer offensiv tilnærming for å få ned antall returer knyttet til netthandel. Det er enkle steg som må til, og som vil få ned returmengden og den tilhørende klimabelastningen. For eksempel kan nettbutikker bli flinkere til å beskrive størrelsen på klærne vi kjøper, og ikke minst informere om miljøkonsekvensene av retur, sier Lomsdalen.


Powered by Labrador CMS