Martijn Zoetebier, Group Director Business Development hos Linehub

E-handel merkevarer trenger garanterte resultater – sjansene øker med affiliate markedsføring

Å matche tilbud og etterspørsel innen netthandel-merkevarer er imperativt i disse turbulente tider, skriver Martijn Zoetebier i Linehub.

Publisert

Da fremtiden ser nokså økonomisk usikker ut, trenger all handel markedsføring for å skape mer sikkerhet. Nyere studier har avdekket at markedsføringseffektivitet faktisk tiltar på konsernagendaen, og at behovet for høyere effektivitet er stigende.

Markedsførerne som vil ligge i bresjen her, vil være de som garanterer resultatet av hver eneste markedsføringsprosess de utfører for sine klienter. Det er derfor jeg mener at bruken av affiliate markedsføring vil bli en viktig metode for markedsførere som ønsker å oppnå raske og sikre resultater.

Sikker netthandel

Etterspørselen etter sikkerhet er svært tydelig innen netthandel hvor merkevarer kontinuerlig kjemper for å oppnå kapitalavkastning da konkurransen alltid er en stor utfordring. Digitale markedsførere bør derfor forlange mye mer fra sitt martech økosystem og tech stack. Disse tjenesteleverandørene bør med sikkerhet kunne si hvor etterspørselen er; hvor markedsføringsinvestering umiddelbart vil føre til salg og langsiktig vekst; og at hvert skritt i markedsføringsprosessen vil optimere hver investerte krone.

Sikkerhet betyr forskjellige ting innen de forskjellige markedsføringsområdene, da hvert område har sine egne kvalifikasjoner. Ytelsesmarkedsføringsteknikker - som affiliate markedsføring – gir i praksis trygghet da du kun betaler for reelle salg, noe som gir en høy kostnadseffektiv plattform for kundekjøp.

Affiliate markedsføring gir merkevarer en mulighet til å øke sine salg og markedsandel ved å samarbeide med høykvalitetsbloggere, sosiale media plattformer, podkaster og nettsider som aktivt anbefaler og promoterer produktene til sine følgere.

Fordelen ved dette systemet er at den affiliate partneren kun blir belønnet når den oppnår et salg for forhandleren eller annonsøren. Dette gir økt trygget via en transparent og direkte modell der e-handel kun betaler for reelle salg. Her ser vi nærmere på dette ved å dele markedsføringstrygghet inn i tre nøkkelgrupper: trygghet innen rekkevidde, kunnskap og resultat.

Garantert rekkevidde

Å matche tilbud og etterspørsel innen netthandel-merkevarer er imperativt i disse turbulente tider. Samtidig blir det stadig vanskeligere – og mer kostbart – å nå den ideelle kunden. Merkevarer trenger derfor å samarbeide med partnere som kan garantere rekkevidde.

Spør deg selv følgende: Vet du med sikkerhet hvor etterspørselen er for ditt produkt eller tjeneste? Hvor trygg er du på at du har funnet de riktige plattformene for å nå dette potensielt lønnsomme markedet? Og hvor sikker er du på at hvis du har truffet dette markedet at din type formidling er det perfekte blikkfang for å oppnå ønsket oppmerksomhet? Affiliate markedsføring kan svare “Ja” på alle tre spørsmål da den muliggjør e-handel merkevarer å nå ut til kunder i stor målestokk.

Ved å samarbeide med bloggere, sosiale media plattformer, podkaster og nettsider som er fullstendig relevante til deres egen business, kan e-handel merkevarer, på et øyeblikk, koble seg på publisherens egne følgere – en målgruppe som ellers kunne tatt år å bygge opp.

Kunnskaps-garanti

Lokal markedsføringskunnskap og ekspertise er avgjørende når det gjelder å teste nye kanaler og kampanjer du ikke har brukt tidligere. Det er derfor svært viktig å ansette kompetente partnere og formidlere.

Ekspertene i ditt markedsførings økosystem må ha 100% fokus på dine produkter, og ha som

målsetting en konstant optimering. For eksempel trenger kanskje et kampanje-element å forandres hvis det nåværende ikke fungere optimalt. Teamet må da raskt kunne svare på denne utfordringen, gjøre de nødvendige forandringer, for deretter å kunne måle resultatet.

Markedsførere må samarbeide med eksperter som kan tilby denne type kontinuerlige test og lærings-metode for å åpne for raskere kapitalavkastning.

Affiliate markedsførere må samarbeide med lokale eksperter som har tilgang til detaljert historisk data om publisherne. De kan da gi nøyaktige råd om hvilke affiliate merkevarer de bør samarbeide med. Denne transparente metoden gir produktene muligheten til å skape sin egen strategi basert på riktige samarbeidspartnere,og det forventete resultat. Intet må overlates til tilfeldighetene.

Garantert resultat

Garantert rekkevidde og kunnskap vil begge hjelpe til å kunne oppnå et garantert resultat. Affiliate markedsføring er vellykket. Denne plattformen når høyest på målinger over kundekjøp, og er et drivende omsetningsverktøy. 20% av alle markedsførere som bruker affiliate som en del av sin markedsføringsmiks, refererer til den som sin beste plattform for kundekjøp, etterfulgt av betalt og organisk søking (16%), og skjermvisning (15%).

Men det er også viktig å huske at når vi snakker om resultater, mener vi ikke nødvendigvis alltid et vellykket resultat. Resultat kan også være negativt – ikke alle kampanjer er vellykket i første omgang.

Resultatet bør uansett inspirere deg til å forbedre resultatene. Dette er fordelen ved å samarbeide med profesjonelle affiliate markedsførere. Ved implementering av kontinuerlig testing og læringsmetoden, kan de raskt justere kampanjen for å oppnå ønsket positivt resultat.

I disse usikre tider bør alle merkevarer kreve mye mer sikkerhet fra sine partnere, annonsører og tech stacks. Skal du møte en leverandør i nærmeste fremtid – enten for affiliate markedsføring eller andre områder – spør dem hvilken garanti de kan levere, og observer hvordan de svarer.

Powered by Labrador CMS