Salgsdirektør i Salesforce, Rune Reikerås.

Netthandelen ned 11 prosent i Norden i første kvartal

Etter en lang periode med vekst har inflasjon, problemer i forsyningskjeder og økonomisk usikkerhet tatt igjen forbrukernes kjøpekraft. Det viser en fersk netthandelsundersøkelse fra Salesforce.

Publisert

I tillegg til at salget gikk ned 11 prosent, viser undersøkelsen fra Salesforce en nedgang i trafikk til nordiske nettbutikker med 3 prosent, samt en nedgang på 10 prosent i bestillinger.

– Inflasjon, problemer i forsyningskjeder, økte strøm- og drivstoffpriser, og ikke minst den pågående krigen i Ukraina påvirker forbrukerlommeboken. Nedgangen i netthandelen i første kvartal kan være en indikasjon på at vi snart vil oppleve et større skifte i forbrukeroptimismen vi har hatt de to siste årene, sier salgsdirektør i Salesforce, Rune Reikerås.

– For forhandlere kan dette bety at de bør kaste et nytt blikk på kampanjer planlagt for året, og finne balansen mellom å stimulere etterspørsel og optimalisere margin. Trangere budsjetter privat kan også presse forhandlere til å måtte tilby store rabatter og fleksible betalingsalternativer, for eksempel «Kjøp nå, betal senere». Det kan gi verdifull og nødvendig fleksibilitet og trygghet for kundene. Det vil også være viktig for forhandlere å redusere eller fjerne friksjon mellom fysiske og digitale kanaler for å tiltrekke og beholde lojale kunder, legger han til.

Nøkkeltall for netthandelen i Norden i første kvartal av 2022:

  • Salget på nett sank med 11 prosent, sammenliknet med første kvartal i 2021
  • Trafikk til nordiske nettbutikker gikk ned 3 prosent
  • Antall bestillinger på nett sank med 10 prosent
  • Vi handlet fortsatt mest fra mobiltelefonen. 70 prosent av trafikken til nettbutikker kom fra mobilen, samt 65 prosent av bestillingene.
  • Konverteringsraten til nettbutikker i Norden lå i gjennomsnitt på 1,7 prosent
  • Vi brukte i gjennomsnitt 96,19 dollar per bestilling. Det tilsvarer 850,65 kroner per dagens valuta (20. april, 2022)
  • Nettbrett stod for den største andelen besøk til nettbutikker drevet av sosiale medier (13 prosent). Deretter kom mobil (9 prosent) og datamaskin (1 prosent). I snitt kom 7 prosent av trafikken til nettbutikker fra sosiale medier.

Q1 Shopping Index avdekker historikken for netthandel gjennom å analysere aktiviteten til mer enn en milliard forbrukere i over 61 land, drevet av Salesforce Commerce Cloud. Flere faktorer blir deretter brukt for å estimere anslag og faktiske tall for detaljhandelen.

Powered by Labrador CMS