Pressesjef i Posten Norge AS, Kenneth Tjønndal Pettersen, melder om grønne tiltak i 2022.

Posten om 2021: – Vi har aldri håndtert så mange pakker før

– Målet er ikke å gå tilbake til sånn det var før korona, men å etablere seg for den nye normalen.

Publisert Sist oppdatert

– Da korona traff Norge, skjøt netthandelen fart, og det har vært som å sitte i en tidskapsel. Utviklingen har vært formidabel.

Det sier pressesjef i Posten Norge AS, Kenneth Tjønndal Pettersen, til Salg24.

Etter samfunnet stengte ned, og avstandsrestriksjoner ble en del av hverdagen, har handlevanene endret seg drastisk.

Pettersen roser nettbutikkene og hele verdikjeden som har blitt mer profesjonelle. Det har resultert i at man som kunde nå kan bestille varer på nett som blir levert samme dag.

– Høyere miljøbevissthet

Spådommene for året som kommer er at det blir enda større fokus på fossilfri leveranse, og Pettersen mener kombinasjonen av økt fokus på innovasjon, bærekraft og digitalisering vil skape mange nye produkter og tjenester fremover.

– Både nettbutikkene og forbrukerne har en mye høyere miljøbevissthet enn tidligere. Med tanke på e-handel vil hele verdikjeden fortsette å profesjonaliseres, mer vil digitaliseres og kundene står i sentrum for denne utviklingen. Det er ingen som utvikler tjenester nå som ikke har et miljøperspektiv.

For et par måneder siden bestilte Posten over 400 nye kjøretøy som er fossilfrie. Post som skal fraktes over lengre strekninger, prøver de å sende med togtransport så sant det lar seg gjøre.

– I dag er mer enn 30 prosent av vårt totale kjøretøy fossilfritt. I løpet av første halvår i 2022, vil vi kun operere med fossilfri transport i blant annet Oslo og Trondheim.

Forsinkelser hos produsenter og internasjonale forsyningstjenester har gjort at de ikke kunne nå målet om fossilfri transport innen nyttår, som først planlagt.

– Den nye normalen

Posten har jobbet aktivt med å ruste opp kapasiteten, både på terminalene og ved å ansette flere sjåfører, som følge av den kraftige økningen i hjemlevering.

– Vi jobber for at kundene skal ha full kontroll fra handel til levert vare, og for at leveringstidspunktet skal bli enda mer presist. Posten og Bring er godt posisjonert for å ta unna det økende volumet vi ser i netthandelen. Målet er ikke å gå tilbake til sånn det var før korona, men å etablere seg for den nye normalen, konkluderer Pettersen.

Powered by Labrador CMS