Marius Jørgensen mener landskapet de konkurrerer i begynner å spisse seg til.

– Dessverre har deler av Nord-Norge ligget etter på digital markedsføring, men nå begynner det å løsne

Nettrakett har som mål å være et helhetlig nordnorsk markedsføringsbyrå. Flere og flere aktører i næringslivet ser nå hva de kan brukes til.

Publisert Sist oppdatert

– Det oppstår flere og flere byråer, også her oppe. Bedriftene ser viktigheten av det å være på nett. Dessverre har deler av Nord-Norge ligget etter på digital markedsføring, og det er synd siden det skjer så mye nytt og spennende her som folk ikke vet nok om, forteller Marius Jørgensen.

Han jobber som digital markedsfører i Nettrakett, og var med på å starte selskapet i 2014. Jørgensen synes det er ekstra spennende å jobbe med dette i nord.

– Det begynner å løsne nå, flere bedrifter har fått øynene opp. Det er for eksempel utfordrende med netthandel, siden de store ofte har bedre grunnlag for å bli lagt merke til. Men de små bedriftene har også et stort potensial når det gjelder markedsføring på nett, da de kan spille mer på det lokale aspektet. Dette er noe jeg skulle ønske at enda flere benyttet seg av, og som vi jobber med, forteller Jørgensen.

Et utvalg av tjenester

Nettrakett består nå av 16 ansatte, og tilbyr digital markedsføring i flere forskjellige former. Dette har vært en styrke i et kundelandskap der de har måttet tilpasse seg. Nettrakett holder til ytterst i Vesterålen, og har avdelingskontor i Tromsø.

– Vi har veldig forskjellige samarbeidspartnere. Vi jobber med de som har 5000 kroner i budsjett i måneden, til de som har én million. Litt av bakgrunnen for at vi har valgt en slik helhetlig tilnærming er at jeg har vært på kjøpssiden selv. Mange mener at man bør spesialisere seg mer, men da kan kunden komme i en situasjon der den må velge mellom flere byråer som ikke bruker samme språk eller verktøy som dem. Vi kan tilby alt, og da også det som trengs for den bestemte kunden, sier Jørgensen.

Han tror at Nettrakett har gjort sin del av jobben for å øke forståelsen for deres viktige rolle. Ved å samarbeide med flere ulike nordnorske markedsaktører, løfter de verdiskapningen og gjør bedriftene mer synlig.

– Jeg tror absolutt vi er blant dem som har vært med på å dytte dette framover, men samtidig finnes det ingen grenser. Det er både fint og viktig å ha et nordnorsk byrå som forstår seg på regionen, kundene og bedriftenes kunder, sier han.

Mye å følge med på

Blant sine ansatte har Nettrakett en samlet kompetanse som bygger på lang erfaring. Dette er viktig for å finne gode løsninger for deres kunder. Samtidig kreves det mye for å holde seg oppdatert.

– Det er jo et mareritt, ler Jørgensen.

– Verden snurrer fort rundt. Da jeg drev på før i tiden kunne jeg praktisk talt alt sammen. Nå kommer det ulike oppdateringer hver uke, og vi bruker om lag 15 prosent av vår tid på å holde oss oppdatert. Men vi har eksperter på hvert område, folk har utdanning som master i markedsføring, vi har økonomer og folk med fagbrev i fotografering. Ingen kan alt, men vi har stor bredde i kompetansen.

Jørgensen tror også at det kan bli aktuelt å utvide tilbudet framover. Behovet for markedsføring vokser stadig i regionen, og da må byrået være med på utviklingen.

– Hvis vi skal fortsette å levere så bra som vi gjør, så mangler vi kanskje én eller to ting når vi ser framover i tid. Det er jo en haug med ulike tannhjul som skal snurre for at en bedrift skal være synlig digitalt. Vi ser alltid etter muligheter og synergier, og følger med på det som skjer. På denne måten blir vi aldri handlingslammet, forteller Jørgensen.

Powered by Labrador CMS