Sellit AS underviser ansatte i The Well i hvordan de kan bli bedre på samtaler og mersalg til kundene.

Millionvekst for The Well: Tenker service fremfor salg

– Dette skaper bedre opplevelser og høyere inntjening.

Publisert

I samarbeid med Sellit AS, har The Well satt søkelys på å få de ansatte til å bli enda mer initiativrike i samtaler med gjestene sine denne høsten.

På tre måneder har de økt omsetningen med 2,5 millioner kroner.

Hovedmålet har vært å optimalisere omsetning og mersalg.

– Vi synliggjør de små handlingene i hverdagen, som til slutt måles i større summer, noe som er motiverende for alle ansatte her på The Well. Å kunne bruke enkle, men gode metoder for mersalg og bryte ned frykten for å tilby gjesten «et glass til», men heller se på det som en service har vært nøkkelen til suksess, sier Guest Relations Manager på The Well, Lise Romarsdatter i en pressemelding.

De to kurslederne i Sellit AS, Terje Bjørklund og Øystein Vangsnes har en teori om at ved å registrere, synliggjøre og anerkjenne ansattes prestasjoner, vil man bli mer initiativrik i samtalen med gjestene.

– Dette fører til at gjestene også føler seg sett, og får muligheten til å optimalisere sitt besøk, fordi de ansatte gir besøkende muligheten til å velge bedre løsninger, som gjestene ikke visste om i utgangspunktet, sier Vangsnes.

Eksempler på dette, kan være at servitørene i større grad anbefaler flere retter og bedre viner.

– Resepsjonistene på hotellet, gjør det mulig for gjestene å kjøpe oppgraderinger av rom, fordi de forteller om dette både før og ved ankomst. I spa kan terapeuter og resepsjonister foreslå flere typer behandlinger og produkter enn det gjestene selv ber om. Dette skaper bedre opplevelser og høyere inntjening, forklarer Bjørkhaug.

På spørsmål om The Well har satt egne mål internt i avdelingen, svarer Romarsdatter at de har et felles mål for hele resepsjonen på 100 000 per måned, samt individuelle mål mellom resepsjonistene for å se hvems om selger mest.

Powered by Labrador CMS