Medgründer av ScaleupXQ, Lars Johan Bjørkevoll.

ScaleupXQ håver inn millioner på å øke salget til startups: Sier kampen om kundene aldri har vært tøffere

Selskapet røper oppskriften på hvordan man bygger opp en suksessfull salgsavdeling.

Publisert Sist oppdatert

ScaleupXQ som ble etablert for fire år siden, tjener penger på å hjelper andre startups med å få fart på salget. I 2021 kunne de skilte med en omsetning på 22 millioner kroner.

Medgründer Lars Johan Bjørkevoll forteller til Shifter at kampen om kundene aldri har vært tøffere, og at man aldri må stole på at salget kommer av seg selv så lenge produktet er godt nok. Han sverger til en systematisk tilnærming til salgsfaget.

– Det er stor forskjell på salg som profesjon og «selgende personlighet». En profesjonell tilnærming til salg er dessuten et universelt språk, mens «selgende personlighet» kan være ulik og i tillegg være basert på kultur og lokale forutsetninger. Ved å jobbe profesjonelt med ekspansjon og akselerering av salg, kan man jobbe mot hele det globale markedet med noenlunde lik struktur, sier Bjørkvoll til Shifter.

I tillegg understreker han at tiden for siloer er forbi, og at man må fokusere på spesialiserte salgsroller som jobber i team for å være konkurransedyktig.

– «Huntere», «closere» og «farmere» jobber med separate fokus, egne prosesser og med egne software for å støtte arbeidet. Samtidig jobber man i team, i tillegg til å jobbe tett sammen med «marketing» og «customer success». Da jobber man integrert, men med ulike fokus – noe som er ekstremt skalerbart.

Bjørkvoll sammenligner det med å sette sammen et fotballag, og presiserer at alle må være enige om spillereglene, hvem som gjør hva, og hvordan benytte seg av hverandres styrker for å skape suksess.

Dersom alle forstår reglene og sin egen rolle, mener han man får en organisasjon som går i takt, og som kan skaleres opp uten at det oppstår kaos.

Powered by Labrador CMS