Benjamin Blatch tror det er flere grunner til at salgs- og markedsavdelingen ikke samarbeider.

Benjamin forlanger debatt rundt det dårlige samarbeidet mellom salgs- og markedsavdelingen

– Etter mange år i bransjen har jeg opplevd at det er flere som mener at selgere er noen kravstore, egoistiske kynikere.

Publisert

– Å jobbe med salg ikke er verdens mest takknemlige oppgave. I mange år har vi jobbet for å knuse mytene om at alle selgere er kyniske og pushy, sier salgssjef hos Markedssjefene AS, Benjamin Blatch til SALG24.

Men det han forundrer seg mest over er at veldig få snakker høyt om at det er mange internt i en bedrift som også har et negativt inntrykk av salgsavdelingen.

– Etter mange år i bransjen har jeg opplevd at det er flere som mener at selgere er noen kravstore, egoistiske kynikere. Jeg sier på ingen måte at salg er Goliat her. Kanskje det er på tide å se seg selv i speilet og være mer nysgjerrig på markedsavdelingen?

Salgssjefen skylder på for dårlig samarbeid mellom salgs- og markedsavdelingen. Nå ønsker han mer debatt rundt problemstillingen.

Han er tydelig på at det også er mange som jobber med salg som ikke har nok forståelse for markedsføreres funksjon og nytteverdi.

– Hvorfor tror du det er sånn?

– Det er nok mange forutinntatte meninger, og gamle inntrykk som henger igjen. Også kan det ha noe med budsjettfordelingen å gjøre. Når man fordeler penger mellom salgs- og markedsavdelingen er selgere ofte mer for å kreve sitt. Samtidig er det i mange tilfeller enklere å måle effekten av salg kontra markedsføring som er en mer langsiktig form for inntjening. Dermed ender ofte salg opp med størst andel av potten.

– Verdifullt samarbeid

Blatch mener også det handler om at de to avdelingene ikke har god nok forståelse for hverandres arbeidsoppgaver.

– Salg kjenner ikke til 2022-varianten av hvordan marked jobber, og det er ikke så rart. Men kanskje man burde gidde å prøve å forstå mer?

Han utfordrer de to avdelingene, og mener de bør invitere hverandre til en dialog, hvor de kan utarbeide et felles språk som potensielt kan bidra til et verdifullt samarbeid.

– Jeg tror det brukes en del begreper om hverandre. Kanskje jobber man mot samme mål, men på helt ulikt vis, og det er synd. Da mister man mulighetene til å dra nytte av hverandres kompetanse.

I Markedssjefene jobber de stort sett sammen med markedsressursene i ulike selskaper. Sjeldent opplever han at salgsavdelingen er involvert i samarbeidet.

– De gangene vi insinuerer at salg burde vært med, kontrer de fleste med at salgsavdelingen gjør sin egen greie. Jeg merker at jeg blir nysgjerrig på hvem sin vurdering det er, og om det er hensiktsmessig. Bør ikke salg få noe innsikt i hva vi hjelper dem med, og burde ikke det være noe selgerne ønsker selv også?

Dersom man ønsker 500 leads, mener han det er naturlig at salgsavdelingen er med på å kvalifisere hva slags leads de faktisk vil ha. Igjen stusser han over at salg ikke er mer interessert i å engasjere seg.

En felles pott

– Hvem sitt ansvar er det å få til et bedre samarbeid?

–Det kommer an på om man har en salgsansvarlig og markedsansvarlig, eller om det er en daglig leder eller CEO som stoler blindt på at samarbeidet går fungerer godt. Men det finnes ingen rutiner for å kartlegge dette.

Blatch ser imidlertid noe lysere på framtiden, og spår at situasjonen kan se annerledes ut om et par år som en konsekvens av økt digitalisering.

– Når det gjelder budsjettering er det kanskje verdt å merke seg at store deler av kundereisen har blitt digital, så vi må være åpne for at salgs- og markedsbudsjettet har endret seg de siste årene. Det bør tas med i beregningen.

Han mener det bør være mulig å diskutere om man kan legge av en felles pott i stedet for å dele alt på to.

Hva gjelder innhold som produseres av markedsavdelingen i form av blogginnlegg og e-bøker, anbefaler han også at selgere tar del i.

– Er det ikke naturlig at salg bør mene noe om tematikken, og kanskje hjelpe med å skru det til slik at det fremstår enda mer salgsutløsende?

– Kulturkrasj

At avdelingene velger å sitte på hver sin tue kan komme av mange ting, men Blatch spekulerer i om det kan komme av en slags kulturkrasj.

– Det kan ha med kjønn og gjøre. Tilbake i tid var mange salgsmiljøer mannsdominert, mens det på markedsavdelingen gjerne jobbet en stor andel kvinner. En annen faktor kan være alder.

Blatch oppfordrer uansett til å gjøre noen grep for at samarbeidet skal flyte bedre.

– Salgsansvarlig og markedsansvarlig bør sett seg ned og ta et felles ansvar for å lage en ny måte å jobbe sammen på. De må sørge for at det er en gjensidig respekt, forståelse og ikke minst nysgjerrighet på tvers av de to avdelingene.

Powered by Labrador CMS