Johannes Havig har gjort en enrom snuoperasjon for å prøve å stable Salesgarden på beina.

Salesgarden blør penger: – Det har vært knalltøft

Til tross for blodrøde tall i regnskapet for 2020, ser CEO i Salesgarden, Johannes Havig, lyst på fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Johannes Havig er CEO i det som tidligere het Max Marketing Gruppen (MMG), men som i januar byttet navn til Salesgarden.

Årsregnskapet for 2020, viser at driftsinntektene ble halvert fra 116 millioner kroner i 2019, til 68,8 millioner i 2020.

Selskapet har tapt 29 millioner kroner i inntekt de siste tre årene.

– Siden vi gjorde oppkjøpet av MMG i 2019, har vi jobbet for å restrukturere virksomheten. Dette var et salgsselskap som forsøkte å være noe annet enn det de var best på, så vi har brukt tiden på å finne tilbake til det som var kjernen i tidligere MMG – og det er salg, sier Havig til Salg24.

– Det har vært knalltøft

Salesgarden er et callsenter som tilbyr total- eller delansvar innenfor salg og kundepleie.

Havig innrømmer at «ryddeprosessen» har vært knalltøff, og at det har resultert i blodrøde omsetningstall.

Årsregnskap for Salesgarden (2018-2020)

ÅrDriftsinntekterDriftsresutatResultat før skatt
202068 819-6 314-5 047
2019116 026-16 872-20 349
2018116 233-1 813−3 741

– Før vi kjøpte selskapet hadde de rett og slett for mange satsingsområder ved siden av salg. Så noe har vi solgt unna, og andre ting har vi lagt ned, opplyser han.

I dag står de igjen med det han mener er kjernen av selskapet.

– Nå står vi igjen med et reint salgsselskap, og det gjør at de som kan salg i dette systemet, og som er ekstremt dyktig, endelig kan blomstre igjen.

I omstruktureringen har de kvittet seg med noen kunder, og valgt å gå i partnerskap med eksisterende kunder.

– Vi har lagt en plan på hvordan vi skal komme tilbake og være rå på salg, og det mener jeg vi har klart nå. I dag fremstår vi som en rein salgsorganisasjon, som ikke driver med alt mulig annet.

Som så mange andre bedrifter, måtte også Salesgarden lide under pandemiens jerngrep på samfunnet.

– Det er ikke lett å ha et callsenter på hjemmekontor. Vi er helt avhengig av en salgsstruktur og en spesiell atmosfære – med coaching, konkurranser, kvalitetssamtaler og utvikling av medarbeidere. Vi har gjort så godt vi kunne, men det er utrolig godt å ha folk tilbake på kontoret.

– Sakte, men sikkert

Til tross for den enorme nedgangen, ser Havig lyst på fremtiden til Salesgarden.

– Vi har dratt selskapet ned til der vi mener vi har full kontroll – både på det vi driver med, og økonomien. Vi har implementert nye kunder i år, og bygger oss sakte, men sikkert opp igjen. Det viktigste for oss er å opprettholde ideen om at det er salg som er kjernen av det vi driver med, presiserer han.

Navnebyttet er heller ikke tilfeldig. Havig mener det var nødvendig for å kommunisere det rendyrkede fokuset de har i dag.

– Vi trengte en ny start, og navnet – Salesgarden, var et naturlig valg fordi det vi driver med er salg som skal få kundene til å vokse.

Powered by Labrador CMS