Hodejeger Linda Lillebø oppfordrer jobbsøkere til å benytte seg av Open to Work-banner på sin LinkedIn-profil.

Hodejegere forundrer seg over at selgere og ledere ikke er mer nysgjerrig

Hodejegere har aldri vært mer aktiv på markedet. Responsen er variert.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange ledige stillinger ute nå, men antall søkere har ikke økt i like stort omfang.

Hodejeger i Salesjobs AS, Linda Lillebø, forundrer seg over hvor lite nysgjerrighet og engasjement enkelte viser når de blir kontaktet av en headhunter.

– Mange svarer at de har det fint der de er, og at de ikke er på utkikk etter ny jobb. Det overrasker meg å få et så kontant avslag. Man bør føle seg smigret over å ha blitt kontaktet og i det minste stille noen spørsmål om hvorfor vi anser dem som kvalifiserte kandidater, sier Lillebø til Salg24.

Hun mener man bør være nysgjerrig på den type henvendelser, og være villig til å gå i dialog før man takker nei til tilbudet.

– Det er ikke en selvfølge å bli kontaktet, og det kan i så fall være en mulighet til å kjenne på egen indre vekst og få inspirasjon. Ta en samtale, så kan du heller vurdere det i etterkant.

– Vær aktiv på LinkedIn

Lillebø opplever at folk er mindre villig til å flytte på seg nå enn det de var for et halvt år siden.

– Det kan ha noe å gjøre med at de er tilbake på kontoret og får være en del av arbeidsmiljøet igjen. De som var usikre på om de ville miste jobben har enten gjort det, eller så har de valgt å slutte og allerede funnet seg en ny jobb.

Nå oppfordrer hun alle som er på jakt etter nye jobbmuligheter til å oppdatere sin LinkedIn-profil slik at den fremstår profesjonell – med et representativt bilde.

– For de som tenker at det er interessant å høre om andre muligheter, er tiden inne for å være aktiv på LinkedIn. Headhuntere har aldri vært mer aktiv på markedet enn nå, sier hun.

– For høye krav

Salesjobs opplever et enormt trykk fra ledere som ønsker å rekruttere nyansatte. De fleste velger å bruke hodejegere fordi prosessen er tidkrevende og kompleks.

–Man trenger kompetanse for å vite hvordan man skal gå fram i en søkeprosess. Man skal selge inn rollen og bedriften sin på en god måte, og mange ganger opplever bedrifter at de får få søknader fra folk som ikke innehar de rette kvalifikasjonene.

Debatten om stillingsannonser har rast den siste tiden, og mange mener arbeidsgiver stiller for høye krav. Det mener Lillebø kan øke risikoen for at de som faktisk er kvalifisert ikke tør å søke.

Hodejegerens beste tips til de som ønsker å bli kontaktet er å benytte seg av Open to Work-banneret man kan ha på sin LinkedIn-profil.

– Mange vegrer seg fra å bruke denne banneret fordi de er bekymret for at arbeidsgiver skal se det, men dette er ikke synlig for andre enn oss som jobber med rekruttering. Det er bare en fin måte å signalisere at man er tilgjengelig på markedet.

Powered by Labrador CMS