Nå kan varene som kundene til Elkjøp og Mathilde Arneberg (t.v.) bestiller på nett, få gratis haik med dagligvareleveringene til Oda og norgessjef Kristin Thornes Woldsdal.

Flere store nettbutikker går sammen med Oda om ny leveringsmodell

Oda lanserer en ny tjeneste hvor det kunden handler på nett kan få gratis «haik» sammen med dagligvarene.

Publisert

Daglig leder i Oda Norge, Kristin Thornes Woldsdal, mener dette kan være nøkkelen til en mer bærekraftig hjemlevering for kundene.

– Med Odas samleveringstjeneste er kostnaden for transport allerede dekket gjennom kjøpet av kundens dagligvarer. Vi kan derfor tilby gratis «haik» for pakken kjøpt på nett hos partnerne, sier hun.

En rekke av Norges ledende nettbutikker er allerede med. Samlevering er nå lansert hos Anton Sport og Sprell, mens Elkjøp, Apotek 1 og Lyko kommer til rett over sommeren.

– Som en av Nordens største nettbutikker, ønsker vi i Elkjøp å gå foran på miljø og kundeopplevelser. Derfor er vi glade for å kunne tilby en løsning som både sparer miljøet for utslipp og kundene for penger, og ser frem til å samarbeide med Oda om en helt ny type hjemlevering til våre felles kunder, sier Mathilde Arneberg, Direct Distribution Manager i Elkjøp Norge, i en pressemelding.

Dagens netthandelmarked er preget av prisbevisste kunder og hard konkurranse blant nettbutikker og mellom transportaktører. Men hjemlevering koster, og kostnaden må dekkes inn. Hittil har dette blitt gjort ved at kunden betaler faktisk kostnad, eller at netthandleren subsidierer hele eller deler av kostnaden for å kunne tilby lave leveringspriser.

– Med samlevering utnytter man leveranser som uansett går, og kan derfor redusere kostnadene ved frakt. Derfor har vi tro på at samlevering kan bidra til å løse opp i dette dilemmaet, sier Woldsdal.

Samlevering skal også føre til lavere belastning i trafikken og for miljøet.

– Med denne løsningen har kunden allerede bestilt hjemlevering av dagligvarer fra Odas butikk. Ved å samlevere pakken man har kjøpt hos andre på nett, vil ekstra utslipp fra pakkelevering gå mot null og ikke gi økt trafikk, legger han til.

Også Schibsteds leveringsaktør Helthjem er med på samarbeidet. Med hjemlevering som kjernevirksomhet ser de frem til være med på å tilby noe helt nytt til markedet.

– Vi tror på samarbeid og heier på initiativ for å minske miljøbelastningen - og her ser vi et stort potensial for en stor andel av våre retailkunder. Vi har også som mål å gjøre levering så enkelt som mulig for kundene, og dette er en spennende løsning som jeg tror mange vil få øynene opp for, sier Mattias Sturesson, Head of Home Delivery hos HeltHjem.

Først ut av Helthjem-kundene er Lyko.

– Vi tror og håper mange vil sette pris på samlevering. Det er en genial måte å spare både penger og miljøet, sier Sturesson.

Powered by Labrador CMS