Daniel Norum Lund jobber som Head of Sales i DigiUnity, og tror video i salg er kommet for å bli.

Nå har DigiUnity funnet sin nisje: – Vi så et behov på markedet

Daniel Norum Lund i DigiUnity tror det å bruke videoverktøy i salg vil ta av i løpet av de neste årene.

Publisert Sist oppdatert

Lund jobber som Head of Sales i DigiUnity. De har laget en kunnskaps- og delingsplattform, som blant annet er tatt i bruk av norske salgsfolk.

Her vil man blant annet ha mulighet til å kommunisere til kunder ved hjelp av video.

– DigiUnity ble opprettet for en del år siden, men vi har skiftet litt profil og retning. Nå har dette videoverktøyet blitt vår nisje. Det var blant annet et resultat av pandemien, og vi så at det var et behov for dette på markedet, sier Lund til Salg24.

I Norge har ikke DigiUnity mange ansatte enda. Selskapet har derimot ansatt et helt utviklerteam som sitter i India. Totalt er de 16-17 ansatte, forteller han.

– Er det én ting vi lærte av pandemien, så er det at ingenting er satt i stein og at ingenting er sikkert. Man må være endringsvillig. Og «remote» salg er kommet for å bli. Etter pandemien er mange opptatt av å dra for å møte kunder ansikt til ansikt, men der man før tok flyet til Bergen for et halvtimes langt intromøte, tar man det heller på Teams. Da sparer man både penger og tid.

Flere grunner til å bruke video

Norum Lund mener video i salg kan komme til nytte på flere måter. Blant annet gir det en mulighet til å gi kundene det de foretrekker.

– Kjøperatferden til kundene har endret seg de siste årene. Det er mye mer digitalt, også innenfor B2B. Da handler det om å personifisere kommunikasjonen. Det å få tilsendt en video er mye mer personlig, og man føler nærmest at man kjenner en person før man har møtt vedkommende. Det er mye bedre enn å skrive en lang tekst som sendes til kunden på e-post.

Kommunikasjon og salg over nett blir ofte sett på som mindre personlig. DigiUnity har derimot lyst til å få det meste ut av verktøyet.

– Salg handler om personer. Det handler om det menneskelige. Det å kommunisere med et ansikt og med en stemme, i stedet for å gjøre det skriftlig, er gull verdt. Derfor har vi tro på dette innenfor salg.

Vil komme konkurranse

Akkurat nå er de ganske alene om å tilby et slikt produkt i Norge, sier Lund. DigiUnity forbereder seg derimot på å få konkurranse i løpet av de nærmeste årene.

– Her i Norge er vi kanskje den første. Vi ser nå at det blir flere, men det er bare bra. Konkurranse er sundt, men vi er definitivt blant de første i landet med dette.

De har også ambisjoner om å få flere bransjer til å se behovet for produktet deres. Lund og resten av teamet jobber hardt for å nå ut, og opplever at de stadig blir lagt merke til.

– Vi bruker selv video i outreach. Etter møtet sender jeg ofte en «takk for møtet»-hilsen på video. Målet med dette er at de enkelt kan dele den videoen med alle de andre som er med på å ta beslutninger. Da kan for eksempel en stakeholder også få se hvem de har å gjøre med. Dette handler om reach. Det fungerer også for å gå gjennom et konkret tilbud. Ved hjelp av video skaper man tillit, og man kan ufarliggjøre det på en annen måte. Det er tillitsvekkende og relasjonsbyggende.

Powered by Labrador CMS