Administrerende direktør Wenche Leithe i Cognito.

Dette har endra seg på 19 år som byrå: – Cognito har vært med på reisen

– Da vi startet Cognito så vi at markedet var modent for våre tjenester. Vi ville også starte et selskap som hadde stor faglig tyngde og kvalitet i leveransene, forteller Leithe til Salg24.

Publisert

Hun er administrerende direktør i byrået. Med spesielt fokus på teknologisk markedsføring leverer de tjenester til flere bedrifter. Behovet for deres kompetanse har økt betraktelig siden de begynte, mener hun.

– Bistand på markedsføring har alltid vært en tjeneste det har vært behov for, dog var markedet helt annerledes enn nå, sier Wenche Leite.

Kort fortalt driver Cognito med outsourcing av flere ulike former for markedsføringstjenester i digital form.

– Først og fremst har kanalene endret seg. Mye av kommunikasjonen som tidligere gikk i den postale kanalen er nå flyttet over til den digitale verden. Cognito har vært med på reisen, og utviklet oss i takt med markedet, også innenfor digitalmarkedsføringen, sier Leithe.

Jobber for tre viktige verdier

Når hun blir spurt om hva som gjør dem spesielle, har Leithe et klart svar.

– Helt fra jeg startet har jeg ønsket at vi skal være et selskap hvor folk har lyst til å jobbe. Vi er spesielt opptatt av tre ting: service, grundighet, og empati. Dette er på en måte grunnfjellet i Cognito. Det gjelder både for våre ansatte, samarbeidspartnere og kundene våre, slår hun fast.

Leithe mener det er ekstremt mye å hente for bedrifter som ønsker å forbedre seg innen teknologisk markedsføring. Hun tror noen fremdeles har en litt gammeldags tankegang, og mener mye ligger i å innse at hver kunde har sine egne preferanser.

– Relevans er en av flere viktige faktorer innenfor digital markedsføring. Vi blir utsatt for så mye informasjon i løpet av en dag at vi automatisk og ubevisst, sorterer vekk alt vi ser på som unødvendig informasjon. Et eksempel kan være at du har kjøpt en lampe i nettbutikk, så blir du presentert for lampe-annonser i et halvt år etterpå, da har markedsføringen bommet fullstendig, sier Leithe.

En oppskrift for å øke salget er å tilpasse den digitale markedsføringen i enda større grad, mener hun.

– Det handler om målrettet salg, og da må kommunikasjonen være tydelig og til rett målgruppe og ikke minst til rett tid. Vi bistår våre kunder med å skaffe nye kunder, men også med å bearbeide kundeforholdene som de allerede har, forteller Leithe.

Tar med kunnskap fra Danmark

Når Salg24 kontakter Leithe, befinner hun seg i København. Cognito har nå utvidet sin virksomhet, og Leithe mener de kan dra stor nytte av det.

– Når det gjelder digital markedsføring generelt har nok Danmark kommet et stykke lenger enn vi har hjemme i Norge. Det var litt derfor vi bestemte oss for å starte her nede. Vi kommer nok til å ta med oss mye herfra til Norge, og vil fortsette å bygge oss opp, forteller hun.

Hun legger også til at utviklingen på området skjer raskt. For de som jobber i bransjen gir dette et større behov for å tilpasse seg.

– Det kommer et skifte i den digitale markedsføringen nå. IOS14 gjør at brukeren tar kontroll over egne data og hvilke apper de tillater sporing fra. Det samme gjelder for browsere. Google Chrome jobber med planer om å fjerne sporing fra tredjeparts leverandører, og ønsker å gi en mer privat brukeropplevelse. Alle som jobber innenfor digital markedsføring, må forholde seg til en hverdag hvor privatlivet står enda sterkere og sporing får mindre fokus, avslutter Leithe.

Powered by Labrador CMS