Key account manger i Clear Channel, Jens Thomassen.

#KAM-praten

Jens deler sine topp tre prioriteringer i møte med kunden

– Jeg tror generelt at egenskapene til en selger kommer helt an på hva du selger, og hvem du selger til.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Clear Channel, Jens Thomassen.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salgsbransjen var i 2011 i Telia, den gang NetCom. Der jobbet jeg med salg av mobilabonnement. 200 kalde telefoner om dagen. Det er en tøff arbeidshverdag, og ikke slik jeg foretrekker å jobbe i det hele tatt, men man lærer mye grunnleggende salgsteknikk.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Jeg var tydelig med Clear Channel da jeg begynte som Account Manager at jeg ville utvikle meg og vokse internt, noe de la veldig godt til rette for, og som ble fulgt opp av min nærmeste leder.

Han ga meg verktøyene og midlene jeg trengte for å utvikle meg i rollen jeg hadde, og mot rollen jeg ønsket meg.

Siden det har jeg holdt meg oppdatert på det som skjer i bransjen og konstant sett etter måter å forbedre meg på.

– Hva mener du er undervurderte og overvurderte egenskaper hos en selger?

– Jeg tror generelt at egenskapene til en selger kommer helt an på hva du selger, og hvem du selger til. Jeg mener personlig at det å være «pushy» og pågående er overvurderte egenskaper, men i enkelte deler av salg er det helt avgjørende for å lykkes.

Kreativitet, storytelling og det å lytte til kunden er mine topp tre. Gjør det lett for kunden å velge ditt tilbud, forklar begreper og teorier. Begrunn hvorfor du anbefaler løsningen du har tilbudt kunden.

Ha i bakhodet at alle du snakker med ikke nødvendigvis sitter på den samme kunnskapen om ditt produkt som du gjør selv.

Så for å svare på spørsmålet – jeg mener det er en overvurdert egenskap å snakke, og en undervurdert egenskap å lytte. Det er en grunn til at vi har to ører og en munn.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Dette er vel et litt klisjeaktig svar, men mine ambisjoner er å skape så mye verdi for mine kunder som mulig.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Det tror jeg de aller fleste har, men det er heldigvis en stund siden sist. Jeg var uheldig en gang og slettet alle møtene mine fra kalenderen, noe som var ganske kjedelig.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Det er mange av mine kollegaer i Clear Channel som jeg kunne nevnt, men det er vanskelig å ikke lande på Martine Westvik her. Årets medieselger 2021, og nå min salgssjef. Jeg har lært utrolig mye av henne og måten hun jobber på.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Som KAM i Clear Channel jobber jeg med mange forskjellige kunder, som alle har ulike mål. Noen ønsker å bygge merkevare, mens andre ønsker salgsaktiverende kampanjer. Noen ønsker nasjonal dekning, og noen ønsker dekning i nærområdet. Ingen dager er derfor like, og man møter på spennende, nye utfordringer hele tiden.

Og det er ingenting som slår det å gå ned gaten og se mine kunders kampanjer live i bybildet.

Powered by Labrador CMS