Chris Klemmetvold Sandvik har en tydelig strategi for hvordan han skal løfte Innocode til nye høyder.
Chris Klemmetvold Sandvik har en tydelig strategi for hvordan han skal løfte Innocode til nye høyder.

Ny daglig leder i Innocode: – Vi takker nei til bullshit-jobs

Chris Klemmetvold Sandvik mener det er essensielt at kundene har gjort grundig forarbeid før de bestiller tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Chris Klemmetvold Sandvik har nylig gått inni rollen som daglig leder hos Innocode.

Selskapet lager nettsider og app-løsninger for ulike virksomheter.

– Jeg har fulgt Innocode i mange år og en av grunnene til at jeg tok denne jobben er at jeg har lagt merke til at Innocode ikke lager ting som ikke fungerer. Vi sier nei til bullshit-jobs, sier den nye lederen.

Han mener mange kunder ber om å få bygget noe, og har klare formeninger om hvordan det skal fungere, men at det krever mer innsikt enn som så.

– Vi tar alltid et steg tilbake for å sjekke om kunden har evaluert nøye nok det de bestiller. Dersom man bestiller en app, er det avgjørende å ha gjort seg noen tanker om hva den skal gjøre, hvor man finner den, og ha gode nok argumenter for hvorfor jeg som bruker skal laste den ned.

– Bli enda tydeligere

Han refererer til et kåseri skrevet av Eivind Lund, om apper som feiler.

– Han skriver om selskaper som blåser millioner av kroner ut vinduet på prosjekter, og det er nok av IT-selskaper som tar på seg disse jobbene. De lager det kunden har bedt om, men ikke det kunden trenger, mener Sandvik.

Som daglig leder, med lang erfaring fra salgsbransjen, har han en klar plan for hvordan han skal få Innocode til å vokse i tiden fremover.

– Noe av det første jeg skal gjøre, er å sørge for at budskapet om hva vi faktisk driver med blir enda mer tydelig. Vi har solgt nettsider til utdanningssektoren i Norge og Sverige, men de må også få vite om de andre produktene vi har som er relevant. Det samme gjelder organisasjoner i Norge som har kjøpt innbyggerapp eller medieprodukter, men som ikke vet at vi også lager nettsider.

I dag er bedriften litt todelt, internt. Den ene delen selger nettsider og den andre app-løsninger. Sandvik ser for seg at det kan være gunstig om de to avdelingene kan begge produktene, da det vil skape mulighet for økt oppsalg hos flere av kundene.

Har planer om å provosere

I tillegg skal han sette seg inn i hvem som er konkurrentene, og hvordan eksisterende kunder opplever Innocode i dag.

– Er man kundeorientert, er det ikke så viktig hva konkurrenten gjør. Man skal kjenne de og vite om forskjellene på produktene vi leverer, men jeg tror det er like viktig å ringe til eksisterende kunder for å høre hvordan vi blir oppfattet som aktør.

Rent salgsfaglig mener han at det å vise genuin interesse for hvordan kundene oppfatter deg, og hva slags problemer man kan løse og ikke, gir den beste innsikten på hva man som leverandør bør endre og bli bedre på.

Han har også planer om å provosere litt.

– En del av salgsstrategien er å skrive en del provoserende artikler, hvor vi stiller spørsmål som; «Hvordan sørge for å få minst mulig engasjement?», «Hvordan skaffe IT-løsninger som er dyrest mulig?». Det er også en måte og formidle at vi er et alternativ til overnevnte scenarioer.

– Vi er gode på å si nei

I dag tar flesteparten av kundene til Innocode kontakt fordi de har hørt om selskapet, og selgerne driver i liten grad med oppsøkende, kalde telefoner.

– Vi skal først og fremst vedlikeholde de kundeforholdene vi har, og sørge for at de er happy. Vi skal også peke på konkrete ting som er utdatert, og tilby enkle ting vi kan gjøre for å modernisere sidene deres. I tillegg svarer vi også på anbud. I 2020 vant vi fem av syv anbud vi prøvde oss på – og det er ganske bra!

Sandvik skal være tro til tankegangen om at selskapet takker nei til forespørsler de ikke føler er nøye nok gjennomtenkt av kunden.

– Vi skal være ærlige, og det vil lønne seg i det lange løp. Når folk spør hvorfor jeg tok denne jobben svarer jeg; because we don't make bullshit. Innocode er gode på å si nei til kunder som ikke forstår at de må gjøre grundig forarbeid for å treffe med en løsning, eller til de som trenger noe vi ikke kan lage på en bra nok måte.

Powered by Labrador CMS