Martin Wenstad kan fortelle at det er høyt nivå blant årets nominerte medieselgere.

Martin ble Norges beste medieselger i 2019 – nå er han juryleder under årets kåring

– Vi er først og fremst på jakt etter de som har gått above and beyond – altså de som gjør langt mer enn det som er forventet. Skal du tituleres som «Norges beste», må du også skille deg ut.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag er det duket for kåringen av «Årets beste medieselger».

Dette er kandidatene som kniver om den prestisjetunge prisen:

  • Martine Westvik, Major Client Manager, Clear Channel
  • Helene Sande, Strategisk Kundesjef, Schibsted
  • Joachim Bro, Strategisk Kundesjef, Schibsted
  • Jakob Asplin, Strategisk Kundesjef, Schibsted
  • Per Christian Strand Teslo, Senior Account Executive, Snapchat

Juryleder, Martin Wenstad, har selv kunnet smykke seg med tittelen «Årets beste medieselger» i 2019. Og var nominert i både 2018 og 2020.

– Navnet mitt har vært assosiert med denne prisen så lenge den har eksistert, så jeg må innrømme at jeg har fått både eierskap og kjærlighet til den, sier Wenstad til Salg24.

Wenstad er utdannet siviløkonom, og hadde planer om å jobbe med Management Consulting. Det var helt til han fikk jobb som KAM i Nettavisen. To år seinere begynte han i samme stilling hos Aller Media, hvor han etter ett år ble en del av det strategisk teamet.

Som medieselger har Wenstad stukket av med en rekke priser.

Han ble blant annet kåret til «Årets selger» to ganger i Aller Media, og har vunnet gull i flere caseprisutdelinger.

– Mange gode kandidater

I dag jobber han med annonseteknologi i Cavai, og kunne dermed være juryeleder uten å havne i habilitetstrøbbel.

– I årets jury var vi rekordmange representanter fra de ulike mediebyråene. Det gir et godt fundament for diskusjonene, og sikrer at vi også klarer å vurdere kandidater med spisse porteføljer, sier han.

Wenstad kan røpe at de har mottatt mange gode kandidater, og sier det er tydelig at mange medieselgere blir lagt merke til.

– Det er ikke til å stikke under stol at «selger» er en noe belastet tittel. Som tidligere medieselger fra et av de tradisjonelle mediene, blir jeg stolt når både nominasjonene og juryen omtaler mange medieselgere som samarbeidspartnere og rådgivere, som spiller mediebyråene gode.

– Lett å tråkke feil

– Hva har dere lagt vekt på i årets nominasjon?

– Vi er først og fremst på jakt etter de som har gått above and beyond – altså de som gjør langt mer enn det som er forventet. Skal du tituleres som «Norges beste», må du også skille deg ut. Dersom du bare er en forvalter av et medie, og tar i mot bestillinger fordi mediet ditt er en nødvendighet for de satte kampanjemålene, så har du ikke noe på short-listen å gjøre.

Han forteller at innsikt, dokumentasjon og argumentasjon er i fokus under årets juryering, samt at kandidatene må kunne synliggjøre sin verdi ved å bringe merverdi inn i salgsprosessen eller samarbeidet.

– Det aller siste, som skiller klinten fra hveten, er de som evner å balansere samarbeidet mellom mediebyrå og annonsør. Her er det lett å tråkke feil, men dersom man som medieselger klarer å finne en riktig balansegang på dette, så får man en stor stjerne i boka hos mediebyråene.

Powered by Labrador CMS