Odin Skarpstrand er veldig fornøyd med å ha sikret seg jobb etter ferdig utdanning.

Odin (21) har sikret seg salgsjobb før studiet er fullført

Odin Skarpstrand mener det lønner seg å være litt frampå på jobbmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Skarpstrand studerer markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Ved siden av studiet jobber han som selger for bilforhandleren Bertel O. Steen.

Der har han også planer om å fortsette når han fullfører bachelorgraden. Nå er han inne i siste studieår.

– Nå er målet å fullføre studiet med glans, så skal jeg gi full guffe etterpå. Jeg er veldig fornøyd med å ha sikret meg jobb. På slutten av det første studieåret la jeg merke til at mange av dem som gikk på tredje året fortsatt ikke hadde tenkt på dette med å skaffe seg jobb. Jeg tror det er veldig viktig å være tidlig ute. Jeg syntes bilbransjen virket spennende, og valgte å ta kontakt, sier Skarpstrand til SALG24.

Dette mener han er et godt tips til andre som har vært i samme situasjon som han. De som ansetter vil ofte ha de som viser seg litt frem.

– Det er vel et bevis på at man bør være litt frampå. Arbeidsgivere er ute etter de som tar kontakt på eget initiativ. Det kan være fint på søke etter jobber på for eksempel Finn.no, men da blir man fort en nål i høystakken blant andre jobbsøkere.

Nødvendig å studere

Skarpstrand sier at han har lært mye av å studere markedsføring og salgsledelse. Han har også erfart hvordan kunnskapen de lærer kan brukes i jobbsammenheng.

– Det er jo ikke noe krav til utdannelse når man jobber som bilselger eller for eksempel med Google Ads. Men jeg tror det vil bli stilt større krav til dette i framtiden, og jeg ser at det er en diskusjon om det. Studiet gjør meg ekstra godt forberedt til yrkeslivet, og jeg lærer mye som jeg har brukt i jobben min nå.

Et eksempel han trekker fram handler om forholdet til kunden, og prosessen før og etter man har landet et salg.

– For eksempel har jeg fått bruk for det jeg har lært om salgsprosessen, og hvilke trinn man går gjennom og hvordan man går fram i et kundeforhold. Det med å bygge relasjoner til kunden er noe vi lærer på skolen, og som det er veldig nyttig å kunne noe om i jobben min. Man får jo teste ut det som man har lært på skolen når man faktisk står «face to face» med en kunde.

Vil levere resultater

Gjennom studiet lærer de både om markedsføring og salg, og Skarpstrand har fattet interesse for begge deler.

Etter semesteret venter flere oppgaver.

– Jeg har et mål om å fortsette å jobbe hos Bertel O. Steen, og levere gode resultater her. Markedsføring virker også veldig gøy, og jeg har jobbet litt med Google Ads og Facebook både på skolen og på jobb.

Han tror det ligger mange ubrukte muligheter rundt omkring som venter på å bli oppdaget.

– Jeg synes markedsføring og sosiale medier er veldig interessant. Mange er ikke helt klar over det store potensialet som ligger der, så det er også noe jeg kunne tenke meg å jobbe med i framtiden.

Powered by Labrador CMS