Kent Bråthen er fornøyd med responsen han har fått på MevoApp så langt. Nå sikter han mot det internasjonale markedet.
Kent Bråthen er fornøyd med responsen han har fått på MevoApp så langt. Nå sikter han mot det internasjonale markedet.

Gründet verktøyet han selv hadde savnet som selger

Gründer, Kent Bråthen, har lansert en app som skal knytte merkevarer og selgerne tettere sammen.

Publisert

Bråthen har jobbet med salg hele livet. I 2015 startet han selskapet Mevo Norway AS, sammen med kollega Kristian Grønevet.

Gjennom MevoApp var ambisjonen å skape en plattform hvor merkevarer kan dele produktkunnskap, arrangere salgskonkurranser og skape gode relasjoner med de som faktisk møter sluttkunden.

– Via appen ønsker vi å knytte merkevarer nærmere frontlinjen, altså de som selger produktet. Jeg er glad i retail, og glad i å snakke med de jeg skal kjøpe varer av. Da er det helt avgjørende at jeg møter noen som står til forventningene, slik at jeg ender opp med riktige løpesko eller riktig vaskemaskin for den sin del, sier Bråthen til Salg24.

– Rom for effektivisering

Via appen kan merkevarene ta sin del av opplæringen og sørge for at de som skal anbefale produktet deres, og presentere produktfordelene, vet hva de snakker om.

– Det er ikke lett å selge noe uten å ha tilstrekkelig med produktkunnskap. Før jeg startet Mevo jobbet jeg med distribusjon av varer til blant annet Varnergruppen. Da pleide vi å invitere selgerne på pizza og pils, og gå gjennom kolleksjonen og merkevaren.

Fokus på ambassadørene, produktkunnskap og motivasjon hevder han var utslagsgivende på salgstallene og resultatet i butikkene.

– Jeg har stor tro på de fysiske møtene, og de kan ikke erstattes. Men jeg mener det er rom for effektivisering, og vi tilegner oss informasjon på en annen måte i dag enn før. Dermed er det er nyttig å kunne supplere med et digitalt verktøy.

Bråthen er fornøyd med responsen han har fått hittil.

– Interessen for digitale løsninger har bare akselerert det siste året, og det er tydelig at man får resultater av å nå selgerne på deres personlige smarttelefoner med riktig type innhold. Det treffer også veldig riktig med trenden vi ser der distributører og merkevarer selv tar mye mer ansvar for å følge opp produktet sitt hele veien til sluttforbruker.

Satser internasjonalt

Bråthen forteller at essensen i verktøyet de har utviklet er å bruke gamification for å øke både kunnskapen og engasjementet ute i butikkene.

Salgskonkurranser har eksistert i evigheter. Det er et vanlig grep for å skyte fart på salget og insentivere salgsteam over en gitt periode.

– I tradisjonelle former foregår salgskonkurranser gjerne ved oppføring av streker på en tavle eller via Excel-ark som sendes rundt. Jeg har vært med på begge deler, og det er ikke tvil om at den gode gamle «ringe i klokka»-greien er effektiv, sier han og fortsetter:

– Det er den følelsen vi vil gjenskape i appen vår. Når du registrerer et salg i appen, blir det som å ringe i bjella. Du får en umiddelbar påskjønnelse i form av poeng, og ser navnet ditt stige over kollegaene dine på resultattavla, forklarer Bråthen.

I dag kan Mevo skilte med kunder som Miele, Red Bull, Ekornes og Salomon. Planen er å skalere opp både i Norge og internasjonalt.

– Vi driver oppsøkende salg, og markedsfører oss via nettsiden vår og sosiale medier. Foreløpig har vi flest kunder i Skandinavia, og noen i Tyskland og UK. Men vi sikter mot det internasjonale markedet fordi vi har et produkt som har potensiale til å nå langt utenfor Norge og Norden.

Powered by Labrador CMS