Morten Bitsch og Jørgen Hagen i Viking, Ruben Berg-Paulsen og Antonio Letelier i Weassist, Espen Børsum og Jenny Lund i Optimizely, John Arnt Carstensen i nShift.

Dette mener de om utfordringene for B2B i fremtiden

Viking, WeAssist, Optimizely og nShift mener det helt forskjellige utfordringer som preger B2B-bransjen.

Publisert

Under e-handel-konferansen NXT i Oslo Spektrum tirsdag hadde over tusen deltakere møtt opp for å diskutere fremtidens e-handel og hvordan man kan nå de yngre kundene.

På konferansen hadde et titalls bedrifter også stand for å tiltrekke seg nye selskaper. Salg24 tok turen innom et knippe av standene for å høre hvilke utfordringer B2B-bedriftene møter i tiden fremover.

Kundereiser

John Arnt Carstensen i transportadmin-selskapet nShift mener en stor utfordring er kundereisen.

– B2C-markedet har lenge vært opptatt av kundereisen og brandingen i kjøpsprosessen. Nå blir B2B-selskaper ofte presset til å ha det samme, og det kan man. Vi er blitt vant til at vi kan få det vi ønsker når vi trenger det, også utenfor normal arbeidstid, slik man kan i B2C. Men hvis man er elektriker og trenger utstyr til en jobb, kan det fort være at man knapt får informasjon. Mange bedrifter ønsker nå å ha den samme flyten, sier han.

For få og feil personer

Espen Børsund i CMS-selskapet Optimizely mener underbemanning er en av de største utfordringene.

– Bedriftene har for få personer og feil personer i stillingene. Sammenligner du med å ha en fysisk butikk hvor du har ti ansatte pluss deltid, så har den samme nettbutikken dobbel omsetning og halvparten avsatte, sier han og legger til:

– Samtidig har du ikke de riktige personene, de folkene som kan jobbe med data, så der blir det et stort gap. Og selv om mange drar på slike konferanser og lærer om data og hvordan det kan gi gode kundeopplevelser, kan det stoppe opp ved ledelsen, fordi gruppen som er engasjert i dette er lenger ned. Ledelsen ser ikke verdien i å satse på det, sier han.

Prosjektledelse og priser

I digitale assistenter-selskapet WeAssist er den største utfordringen rekruttering. Det forteller Antonio Letelier.

– Og jeg tenker den største utfordringer for B2B-bedrifter generelt er prosjektledelse. Vi legger merke til det i de selskapene vi jobber med at det er veldig mye prosjektledelse innimellom. Og det å frigjøre tid er et av våre salgspunkter, sier Letelier.

Jørgen Hagen i konsulentselskapet Viking Consulting mener priser er den største utfordringen.

– Jeg tror det vil bli vanskelig for mange fremover. De man kjøper tjenester hos øker prisene, og da må man selv sette opp prisen. Alle bedriftene må øke prisene, så det blir mindre penger for alle, sier Hagen.

Powered by Labrador CMS