Alexander Flesland gleder seg til familieferie i Legoland.

#Sommerpraten

Salgsdirektøren i Atea med klar tale: – Fysiske kundemøter bør være førstevalget

– En salgspitch kan jo bli lite kunde og litt mye deg som selger. Derfor tror jeg vi selgere skal være veldig bevisst på å forstå hvem vi holder denne for, og hva vi ønsker å oppnå med den.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller SALG24 en rekke personer i salgsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb, og hvilke råd de vil gi andre som ønsker å lykkes i bransjen.

Neste ut er salgsdirektør hos Atea Norge, Alexander Flesland.

– Har du pass?

Ja heldigvis.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– I sommer blir det familietur til Legoland og København. Har hørt at det er dejlig å være norsk i Danmark.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Skjærgården på Vestlandet er jo et fantastisk sted å være på sommeren. Når det ikke regner sidelengs. Et veldig bra sommerminne er fra i fjor da vi hadde en nydelig sommer på sjøen, og guttene mine fikk øynene opp for båt og sjø.

Seks kjappe:

1. Fjell eller strand? – Fjell. Men ikke fanatiker.

2. Fly eller tog? – Fly når jeg må. Tror det er viktig at vi møtes mer fysisk enn vi har gjort i årene som har gått. Men mye kan også løses digitalt.

3. Caps eller bøttehatt? – Caps, som på bildet fra Legoland.

4. Softis eller kuleis? Softis

5. På grillen: Kjøtt eller fisk? – Kjøtt

6. Øl eller vin? – En lys øl til en leken sommerdag er jo fantastisk!

– Hva er din beste salgspitch/salgsapproach?

En salgspitch kan jo bli lite kunde og litt mye deg som selger. Derfor tror jeg vi selgere skal være veldig bevisst på å forstå hvem vi holder denne for, og hva vi ønsker å oppnå med den. Om du veldig kort forteller hvilke behov som kan dekkes med ditt produkt eller tjeneste, hvorfor dere er unike, og hvilken effekt andre har oppnådd ved et samarbeid med dere – etterfulgt av noen åpne spørsmål, kan pitchen fungere.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i framtiden.

– Hans Jørgen Stengle. Han er en erfaren selger med en stor interesse for kundene sine.

– Når tryna du sist på jobb?

I forrige uke. Ligger mye god læring i å forstå hvorfor det ble «trynings». Så gjelder det å ta det inn over seg og forbedre. Det kan vi nok alle jobbe med.

– Hva er ditt beste råd til unge mennesker som ønsker å lykkes i salgsbranjsen?

– Vær mer opptatt av kunden enn det du selger. Og når du kommer med pitchen, sørg for at den møter et behov eller en problemstilling som du har forstått er viktig for kunden.

De som lykkes har i snitt mest kundemøter. Så før du tar ferie, sørg for at kalenderen er fullbooket med møter i august. Og nå er det fysiske kundemøter som er førstevalget. 70 prosent av kommunikasjonen vår er ikkeverbal, og påvirkningskraften ved å møte kunden fysisk er derfor mye større.

Powered by Labrador CMS