Hildegunn Salvesen har 20 års jubileum i Adecco. I dag jobber hun som kundeansvarlig.

Disse endringene har Hildegunn Salvesen opplevd i salgsbransjen gjennom 20 år

– Åpnere dialog gir rom for å komme med tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke, og på den måten vokser man litt sammen og blir i større grad samarbeidspartnere fremfor kunde og leverandør.

Publisert

Hildegunn Salvesen har 20 års jubileum i Adecco. I ulike roller har hun hele tiden jobbet med salg og service.

I dag er hun kundeansvarlig for finance and office i avdeling Bergen.

– Folk lurer ofte på hvordan jeg har holdt ut på samme arbeidsplass i så mange år. Svaret er enkelt. Jeg er genuint interessert og nysgjerrig på hva bedrifter driver med, og jeg synes det er veldig interessant å bli kjent med nye folk og finne gode løsninger sammen med kundene, forteller Salvesen til Salg24.

I løpet av de 20 siste årene har hun vært med på endringene som har skjedd i salgsbransjen, og trekker frem digitalisering som noe av det viktigste.

– Tidligere satt vi med timelister som var tilsendt per post, mens vi i dag har en egen app hvor våre medarbeidere registrerer sine timer. I tillegg har vi en Jobot, som screener kandidatene til noen av våre stillinger, sier hun og fortsetter:

– Vi har også en egen app som er en egen løsning for de kundene som bestiller ofte og mange medarbeidere hos oss. Arbeidet har blitt papirløst. Nå er alt screenet inn i systemet, i stede for at vi må lagre det i arkivskap som vi gjorde tidligere.

Salvesen legger ikke skjul på at digitaliseringen har gjort hverdagen lettere både for medarbeiderne og kundene.

Åpen og god dialog

Samtidig mener hun det har skjedd en positiv utvikling i måten man kommuniserer med kundene på.

– Med tanke på salg, opplever jeg meg selv mer som en rådgiver enn jeg gjorde for 20 år siden. Det har blitt rom for en mer åpen og god dialog enn det var tidligere. Før våget kanskje ikke selgerne å være like direkte i tilbakemeldingene til kunden, sier hun og fortsetter:

– Man ville tekkes kunden, og det vil vi enda. Men for at vi skal bevare integriteten vår, må vi også være ærlig om at vi ikke alltid kan tilby alt kunden ønsker. Vi skal følge arbeidsmiljøloven og opptre etisk riktig.

Hun tror mye av endringene handler om hvordan vi mennesker utvikler oss.

– Den åpne dialogen gir rom for å komme med tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke, og på den måten vokser man litt sammen og blir i større grad samarbeidspartnere fremfor kunde og leverandør. Dermed blir det også enklere å levere det kundene forventer.

– Innpåsliten klegg

Selve rekrutteringsprosessen har også latt seg prege av tidens tann.

– Markedet for rekruttering endrer seg hele tiden. Før var folk fornøyd så lenge de fikk en beskrivelse av arbeidsoppgavene de kunne forvente. I dag er det mange som har spørsmål om hjemmekontor, egenutvikling og hva den aktuelle bedriften vil kunne tilby av kompetanse.

Salvesen opplever også at selgere i enkelte bransjer har fått mer respekt de siste årene.

– Ordet selger sidestilles gjerne med det å være en innpåsliten klegg. Det er trist, for det finnes utrolig mange dyktige selgere der ute. Mange sier at det som kjennetegner en god selger er gode argumenter.

Det er Salvesen helt uenig i.

– Gode selgere har det i hjertet. De har yrkesstolthet og er oppriktig interessert i å finne gode løsninger for kundene. Når jeg ringer å introduserer meg som kundeansvarlig skjønner alle at jeg ringer for å selge noe.

– Jeg mener man skal være dønn ærlig på hvorfor man ringer. For min egen del har jeg sluttet å legge ut om at vi er størst og best i bransjen. Den aller beste pitchen er den som passer for akkurat deg som selger, din personlighet og ditt produkt, sier hun.

Powered by Labrador CMS