Linda Lillebø jobber som headhunter i rekrutteringsfirmaet SalesJobs AS.
Linda Lillebø jobber som headhunter i rekrutteringsfirmaet SalesJobs AS.

Hodejeger reagerer på at få kvinner søker seg til toppleder­jobber innen salg

– Det er ingen grunn til at det skal være sånn.

Publisert

Linda Lillebø er partner og headhunter i rekrutteringsbyrået SalesJobs, som rekrutterer, headhunter, og driver med utvikling av ledere i salgs-og markedsføringsbransjen.

Hun reagerer på at det er få kvinner som søker seg til toppen i salgsbransjen. Det går rett og slett for sakte, mener hun.

– Jeg gikk gjennom databasen vår før sommeren, og da så jeg at det var mer enn dobbelt så mange mannlige søkere enn kvinnelige. Det er ingen grunn til at det skal være sånn, sier hun til Salg24.

– Vi trengs der ute

Lillebø mener vi ikke har kommet særlig langt, og trekker frem noen eksempler på det hun mener kan være med på å opprettholde den store kjønnsforskjellen i topplederstillingene.

– Bare se på stillingsannonsene. De fleste appellerer til menn. Masse bulletpoints med krav til ferdigheter og kompetanse. Min erfaring er at vi kvinner er mer opptatt av om vi mangler noe av den kompetansen som kreves, enn å by på den vi har. Til sammenligning opplever jeg at dersom en mann bare kan sjekke av på noen av kompetansekravene, er det nok til å tro på seg selv.

Lillebø oppfordrer kvinner til å la omgivelsene tilpasse seg, og ikke omvendt.

– Hvor mange menn spør om tillatelse før de søker på en stilling? Vi er for opptatt av at det skal passe, og tar hensyn til alt rundt oss før vi tar karrieresteget. Vi må tørre å ta sjansen.

Ansvaret for å rekruttere flere kvinner fordeler hun på flere.

– Jeg mener at både rekrutteringsbyråene og deres oppdragsgivere må ta mer ansvar, men så mener jeg også at mye av ansvaret ligger hos kvinnene selv. Vi må tørre å tro på oss selv. Jeg har vært leder i åtte år selv, og det går bra! Vi trengs der ute.

CORE Topplederbarometer, som kartlegger kjønnsfordelingen i Norges 200 største selskaper, viser at kvinneandelen blant topplederne i disse selskapene var på 14 prosent i 2020, mot 10 prosent i 2018 og 7,5 prosent i 2016.

For salgsindustrien er det ikke egne tall per nå.

Heier på kvinner

Lillebø mener det at kvinner er mer bevisst på fremtoningen sin, er en kjempefordel.

– Grunnen til at jeg heier på kvinner er fordi vi spiller på det mellommenneskelige. Folk kjøper av folk. Menn har en evne til å være uredd, og det kan være bra, men jeg opplever at de noen ganger kjører bånn gass, og glemmer hvordan de fremstår. De gjør det de er gode på.

Hun reagerer også på hvordan kvinner i lederroller kler seg.

– Det virker som de kler seg ned for å anonymisere seg. De går i drakter og hvite skjorter. Vi skal ikke gjøre det. Vi skal være feminin og by på det kvinnelige.

I dag har Lillebø laget en live-sending hvor hun oppfordrer kvinner til å tenke annerledes hvis de blir kontaktet av et rekrutteringsbyrå.

– Vi må tørre å ta posisjon. Ofte når vi kontakter kvinner for å tilby lederroller svarer de med «oi, nei, jeg som leder?», «det høres krevende ut», eller «det er jeg ikke flink nok til». Nå er det på tide at vi snur litt på det, og blir nysgjerrig. Spør den som ringer hvorfor de har kontaktet nettopp deg, og hva som gjorde at du var interessant for denne stillingen. Det er å bygge selvfølelse.

– Hva kan vi gjøre for å få kvinner opp og frem?

– Vi må finne den beste kilden til påvirkning. Alle har sine forbilder, og jeg tror at det å fortelle ekte historier om hvordan man har lykkes kan være den beste måten å vekke til liv både motivasjon og inspirasjon.

Powered by Labrador CMS