Strategisk kundesjef i Schibsted, Joachim Bro, med prisen i hånd.

Joachim vant prisen for Norges beste medieselger

– Man blir jo selvsagt ydmyk når folk skriver så mange fine ord om deg.

Publisert

– Det er veldig, veldig gøy! Det er utrolig hyggelig å få den annerkjennelsen, sier strategisk kundesjef i Schibsted, Joachim Bro, til SALG24.

Torsdag tok han imot prisen som Norges beste medieselger for 2022, på Mediekonferansen på the Hub i Oslo. Juryens begrunnelse inneholder flust av lovord som blant annet «denne selgeren er proaktiv, kommer alltid med gode innspill og har stålkontroll!» og «et utpreget Ja-menneske med genuin interessere for å levere skikkelig bra til byrå som kundene».

– Jeg har bare fått med meg bruddstykker av begrunnelsen, men man blir jo selvsagt ydmyk når folk skriver så mange fine ord om deg.

Selv om det åpenbart er stas for Bro å bli anerkjent som Norges beste medieselger, er det ikke priser som motiverer han.

– Det er ikke noe jeg jobber mot. Det er mer som noe ekstra på toppen, som et resultat av all jobben man legger i. Det som motiverer meg mest er å gjøre en solid jobb for kundene, slik at de får bra effekt av sine investeringer hos oss, sier han og legger til:

– Jeg liker godt å hjelpe kunden med hva enn de trenger. Å være til nytte for dem.

– Har du noen form for salgsfilosofi eller fremgangsmåte?

– Nei, det vil jeg ikke si. Jeg prøver bare å være behjelpelig og å være til stede for kunden.

Tiltrukket av mediebransjen

Bro har jobbet innen mediebransjen gjennom hele arbeidslivet, og har jobbet for blant annet Drammens Tidende, Aftenposten og selvfølgelig Schibsted.

– Jeg har alltid hatt en tiltrekning til mediebransjen på grunn av det samfunnsoppdraget som mediene har. På et tidspunkt tenkte jeg å bli journalist, men tilfeldighetene førte til at jeg ble medieselger.

Selv om kanskje det ikke endte opp som det opprinnelig var planlagt, er det ingenting som tyder på at han har sett seg lei på yrket sitt.

– Det viktigste er jo at man trives med oppgavene man gjør fra dag til dag, og at man får utfordret seg nok der man er – og det gjør jeg her. I tillegg er jeg i en bransje som er stadig i utvikling, hvor det er så mye som endrer seg at man føler nesten at man har flere jobber samlet i én.

– Vil jobbe for å etterleve prisen

Bro skryter av sine kolleger, og vektlegger at prisen for Norges beste medieselger ikke kunne ha blitt vunnet uten deres innsats.

– I mediebransjen så er ting ofte stort og komplekst. Du er helt avhengig av innsatsen som andre legger ned.

– Er det noen som har fungert som mentor for deg?

– Åh, det er for mange til at jeg kan peke ut noen. Det er alt fra folk man sitter ved siden av ved lunsjbordet når man diskuterer faglige ting, til teamet man jobber på, sjefen. Ja, det er mange man kan se opp til.

Bro har ikke store ambisjonene om å ta prisen to år på rad, men har heller et mål om å fortsette å gjøre den samme jobben så godt han klarer.

– Jeg tror jeg heller vil jobbe for å etterleve prisen, og fortsette å prøve å levere like godt på det som har blitt sagt i jurybegrunnelsen.

Powered by Labrador CMS