Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, forteller at de har store ambisjoner i Sverige.

Vil slå sammen storkonserner i hjemleveringskampen

Distribusjonsselskapene Early Bird og Dooris planlegger nå å slå seg sammen for å ta opp kampen om netthandelskundene i Sverige. I ryggen står Schibsted og Bonnier.

Publisert

Early Bird og Dooris har utfordret tradisjonell levering på hver sin side og nå ønsker selskapene å slå seg sammen til en felles merkevare; Early Bird.

I løpet av kort tid vil avtalen vær klar og Pelle Lönn, Early Birds nåværende administrerende direktør, fortsetter trolig i samme rolle.

Både Dooris og Early Bird har opplevd sterk vekst i det svenske markedet og begge selskapene bygger på avisdistribusjon hvor pakkene hentes og leveres sammen med avisene om natten. Styreleder i Early Bird, Gustaf Öhrn, forteller at sammenslåingen vil være en stor fordel.

– Ved å bruke den beste teknologien og kompetansen fra begge selskapene kan vi skape et enda bedre produkt for kundene våre og samtidig fortsette å øke markedsandelene, sier Öhrn.

Sammen ønsker Early Bird og Dooris å skape et enda bedre produkt og kapre større markedsandeler i det svenske markedet

Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, forteller at de har store ambisjoner i Sverige og viser til Helthjem, Schibsteds hjemleveringssatsing i Norge, som har hatt eventyrlig vekst siden oppstarten i 2015.

– På noen år har vi utviklet oss fra 0, til å bli en sentral og verdifull netthandelspartner, og utrolig nok nådd en markedsandel på nesten 20 prosent. Nå tar vi med oss disse erfaringene for å fortsette å bygge Early Bird sammen, sier Laksfoss.

Helthjem leverer over 15 millioner pakker i Norge årlig og bruker på samme måte som Early Bird og Dooris i dag nettverket til avisdistribusjon til å levere og hente pakker.

Til tross for en nedgang i det svenske netthandelsmarkedet opplever både Early Bird og Dooris fortsatt en økning i volum.

Ifølge administrerende direktør i Early Bird, Pelle Lönn, stemmer dette godt overens med undersøkelser som tydelig viser at kunder i økende grad foretrekker hjemlevering fremfor butikklevering.

– Det er tydelig at enkel levering er viktig for våre kunder og en sammenslåing vil bety at våre utrolig dyktige medarbeidere kan fortsette å utvikle enda vassere tjenester sammen, sier Lönn.

Powered by Labrador CMS