Lise Lillevold har jobbet i Bauer Media i én måned. Salgssjefen er svært begeistret over kompetansen i avdelingen.
Lise Lillevold har jobbet i Bauer Media i én måned. Salgssjefen er svært begeistret over kompetansen i avdelingen.

Bauer Medias nye salgssjef tror dette er nøkkelen for å skape en god salgskultur

Lise Lillevold ønsker å lære av sine medarbeidere, men vil samtidig bidra med nye impulser.

Publisert

Lillevold begynte i jobben som salgssjef i Bauer Media den 1. september i år.

Hun har lang erfaring fra den kommersielle siden i mediebransjen, men det å jobbe med kunder og annonsering innenfor radio og lyd gir nye utfordringer å bryne seg på.

– De første ukene har vært helt fantastiske, selv om det kanskje er litt klisjé å si. Når man har vært i bransjen så lenge som jeg har, blir man ofte bare kastet ut i det. Men her i Bauer har det vært en god onboarding der jeg har blitt kjent med alle folka, selskapet, og verdiene vi jobber for både innenfor det kommersielle og i redaksjonene, sier Lillevold til Salg24.

Bauer Media driver noen av Norges største riksdekkende reklamefinansierte radiokanaler, og har over 1,8 millioner lyttere i uken.

Konkurransen rundt dem er tøff, noe som Lillevold gledet seg til å ta fatt på.

– Bauer Media er jo utfordreren, men også en pionér i lydmarkedet. Men skal du jobbe for å få en god merkevarestrategi i dag, trenger du dekning. Da jeg begynte her lærte jeg at mennesker oppfatter lyd tre ganger raskere enn bilder. Så lydmediet spiller en utrolig viktig rolle i annonsørenes mediemiks. Merkevarer trenger lydidentitet.

Vil dra nytte av kompetansen

Lise Lillevold har erfaring fra blant annet Schibsted, Egmont og senest leveransetjenesten Porter.

Hun sier at salgsteamet i Bauer Media allerede består av flere dyktige mennesker, og at hun også går inn i jobben for å lære mer.

– Jeg har lang erfaring når det gjelder salgsledelse, så på dette feltet har jeg følt meg trygg hele tiden. I tillegg mener jeg at en viktig del av lederrollen går ut på å lytte til teamet sitt. Jeg må tilpasse meg, coache og være en god sparringspartner for hver enkelt.

Teamet består av flere som har lang fartstid i bransjen. Likevel er også de ivrige etter ny kunnskap og nye impulser, sier Lillevold.

– Jeg er blitt godt tatt imot, og selv om folk har vært her lenge er de veldig sultne på å lære. Radio er ikke bare radio lenger, begrepet «lydmedier» omfatter så mye mer, og det er mer i vinden enn noen gang før. Jeg har tatt med meg min arbeidserfaring, men det å lytte til hver enkelt som jobber her er helt sentralt i min jobb. Hva mener de er god ledelse? Hva motiverer dem, og hva skal til for at de lykkes her? Det å gå foran som et godt eksempel er også viktig i en lederrolle. «Walk the talk.»

Litt som et håndballag

For å nå sine mål som team er det viktig å være framoverlent, mener Lillevold. I Bauer Media legger de også stor vekt på dette. De må vise seg og være aktive for å lande avtalene som de ønsker seg.

– Det er noen likheter mellom denne jobben og mine tidligere jobber, men selvfølgelig er det også noen forskjeller i produktene og miljøet. Min oppgave da jeg jobbet i Schibsted og Egmont var å bygge en mer proaktiv salgsorganisasjon. Fra å vente til å hente, det var mitt mantra. Salget kommer ikke av seg selv, og i Bauer Media har vi en gjeng som vet det veldig godt.

Hun understreker at det også skal være lov til å gjøre feil. Hvis man tørr nok, vil man få mer igjen for jobben.

– De som jobber her har gjort dette en stund, og det finnes enorm kompetanse på huset. Det er jeg ydmyk for. Sammen som team skal vi sette preg på salgsorganisasjonen og bygge den sammen. Jeg har spilt håndball i mange år, og har fortsatt troen på en slik team mentalitet. Jeg tror også på at det å tørre å gå ut av komfortsonen sin er en viktig del av egen utvikling selv om det til tider kan oppleves litt ubehagelig der og da, men etterpå er det såååå deilig. Det skal være lov å gjøre feil, fordi vi rett og slett må tørre å prøve og tørre og utfordre det etablerte. Også må vi dele erfaringer og le litt av det, men så tar vi lærdom av det og går videre. Slik bygger man en god tillitsplattform i teamet så folk blir trygge nok til å ta noen pennende sjanser og tørre å utfordre.

Powered by Labrador CMS