Marcus Brede, Freddie Ingvarsson og Ahmed Abdelkarim fra salgsavdelingen i Too Good To Go.

Too Good To Go: Norge troner på internasjonal toppliste over de beste selgerne

– De er to veldig forskjellige selgere, men de leverer enorme resultater begge to,

Publisert Sist oppdatert

For et år siden, ble Freddie Ingvarsson ansatt som Head of Sales i Too Good To Go Norge. Han ble hentet inn for å stake ut en ny kurs i salgsavdelingen, og mye tyder på at han har lyktes med sitt oppdrag.

– Vi har gått fra å være en liten gründerbedrift til å bli en scale up, og dermed var det nødvendig med en salgstransformasjon. I fjor hadde vi et vekstønske på 100 prosent, og i år sikter vi på 180 prosent økning. For å få til det må vi ha en kontinuitet i det vi driver med, og noen tydelige prosesser fra uke til uke, forteller Ingvarsson til SALG24.

Han erkjenner at det å bygge kultur og endre på etablerte rutiner har vært et tidkrevende prosjekt, men at de i desember i fjor begynte å se positive resultater.

Ahmed Abdelkarim ble ansatt som selger for to år siden.

– Da jeg kom inn i Too Good To Go jobbet vi litt på tvers av alle avdelingene. Jeg var den eneste som hadde erfaring med salg fra før, og som var opptatt av tall. Det er grunnleggende å ha en solid salgsstrategi for å drive bedriften videre, og det har virkelig skjedd mye positivt det siste året, bekrefter Abdelkarim.

– Veldig stas

For et år siden ansatte de Marcus Brede, og nå er målet å skalere opp til totalt seks selgere på avdelingen.

– Både Ahmed og Marcus vet hva de driver med, og har vist full tillit til den nye strategien. De er to veldig forskjellige selgere, men de leverer enorme resultater begge to, skryter Ingvarsson.

I januar gjennomførte Too Good To Go sin første interne kåring av de beste selgerne sine på verdensbasis. Både Abdelkarim og Brede var blant de tre beste.

– Vi var i tøff konkurranse med hundrevis av selgere fra de 17 landene hvor Too Good To Go finnes per i dag, så det var veldig stas at vi var to stykker fra Norge blant topp tre, sier Brede.

Too Good To Go jobber for å redusere matsvinn. De som inngår samarbeid med selskapet kan tilby sine lokale brukere av Too Good To Go-appen å kjøpe mat de ikke har fått solgt til redusert pris på slutten av dagen.

– Nå er det bestemt at vi skal kutte matsvinn med 50 prosent innen 2030, og det er naturligvis et av våre beste salgsargumenter. Kundene trenger oss for å klare å gjennomføre dette. Når butikkene reduserer sitt matsvinn, reduserer vi også klimagassutslipp. Det har vært viktig å få selgerne til å forstå at vi ikke bare selger for å selge, men at vi også gjør et viktig klimatiltak, sier Ingvarsson.

– Motoren i selskapet

– Hvilke strategier brukte du for å endre kulturen i salgsavdelingen?

– Jeg begynte med å implementere premier, og arrangere middager de månedene vi klarte å nå målene våre. I tillegg til generell teambuilding, gjorde jeg det tydelig at vi er motoren i selskapet, og at vi skulle gire opp og virkelig vise hvor dyktige vi er.

– Han gjorde også folk observant på tall. Tidligere hadde vi ikke like god oversikt over hvordan vi lå an, men nå blir vi hele tiden pushet på tall og det er veldig motiverende. Det er jo tross alt det salg handler om, skyter Brede inn.

De har også innført provisjon i tillegg til fast grunnlønn, hvor 80 prosent belønner individuell innsats og 20 prosent går på felles måloppnåelse.

Ingvarsson har også utarbeidet en plan for hele året og lagt en strategi for hvordan de skal jobbe uke for uke.

– Mandag og fredag er dårligere dager å kontakte kunder på, så da fokuserer vi på eksisterende kundeforhold. Tirsdag til torsdag fra klokken ti til to, ringer vi nye potensielle kunder. Det er bedre å være skikkelig «på» i en gitt periode enn å ringe seg i hjel hele uken, sier Ingvarsson.

– Slitsom selger

– Så, hvordan har dere to jobbet for å bli kåret til verdens beste selgere i Too Good To Go?

– Salg er mål, også må man ha en strategi for å oppnå det. Freddie har gjort det enkelt å vite hva vi skal fokusere på, og da blir det lettere å lage en god struktur på arbeidshverdagen, svarer Abdelkarim og legger til:

– Kundene vet hvorfor du ringer, og har en forventning til samtalen. Derfor er mitt triks å si noe som overrasker kunden litt, og som ikke nødvendigvis handler om selve salget. Det skaper en dynamikk som gjør at kunden får en litt annen tillit til deg som selger.

Samtidig mener han det er en fordel at selskapet har blitt såpass anerkjent at de fleste kundene allerede har hørt om konseptet når de blir oppringt.

Brede tror det er konkurranseinstinktet som gjør ham til en god selger.

– Det er en grunn til at jeg ikke driver med fotball. Der er man alltid like god som den dårligste på laget. Her kan jeg pushe meg selv til uante høyder. Min første måned hadde jeg et mål om å lande 15 salg, og endte på 70 som er norsk rekord så langt, forteller Brede.

Han mener de beste salgssamtalene skjer når kunden glemmer at han prøver å selge noe.

– Ingen liker en slitsom selger, men det finnes hyggelige måter å være slitsom på, sier han til lattermild respons fra kollegaene sine. Godt humør er nøkkelen til suksess.

Powered by Labrador CMS