Sveinung Solberg spår at reiserestriksjonene vil være med på å opprettholde aktiviteten i det norske boligmarkedet.

JULEPRATEN

Salgsdirektør i EIE Franchise AS:
– 2021 har vært preget av ekstremt høy aktivitet i vår bransje

Meglerselskapet kan melde om en omsetningsvekst på 30 prosent i 2020.

Publisert Sist oppdatert

SALG24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det salgsdirektør i EIE Franchise AS, Sveinung Solberg, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Julen i år vil bli feiret med familien på Skeikampen. Vi er en av de som valgte å bygge hytte når pandemien raste som verst, og vi gleder oss veldig til å få noen rolige dager med mye vinteraktiviteter og frisk fjelluft.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg kommer til å bruke julen på å lese Jegerånden av Eirik Kristoffersen. Jeg tror vi har mye å lære av de som har ledet mennesker i ekstreme situasjoner, og jeg er sikker på at det er mulig å overføre mye fra slik lederskap inn i det sivile arbeidslivet.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– 2021 har vært et år preget av ekstremt høy aktivitet i vår bransje, og vi har en vekst i omsetning på 30 prosent mot 2020. Det jeg synes har vært det morsomste i år, er å se utviklingen på kontorene våre, og måten de ansatte har tilpasset seg de utfordringene og mulighetene som markedet har gitt. EIE-familien har også vokst seg større, og vi har bare i løpet av de siste tolv månedene fått over 90 nye og fantastiske kollegaer.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Da hadde jeg invitert Edvard Chapsang, Simon Aasen og Vegard Giæver, som er de tre beste meglerne i EIE-kjeden. Det er viktig å ta vare på de beste, og vi får aldri anerkjent de beste nok. 2021 har vært preget av nedstengning, og jeg har dessverre ikke fått sjansen til å hylle de for den fantastiske prestasjonen de har gjort i år. De hadde definitivt fortjent en bedre middag!

– Hva husker du best fra salgsåret 2021?

– Vår jobb er å håndtere den største enkelt-transaksjonen våre kunder gjør i løpet av sine liv. Vi skal gi de beste rådene, og skape en trygghet i en prosess som kan være krevende for mange. Fornøyde kunder er det vi lever av, og vi er ydmyke og takknemlige for at våre kunder er så fornøyd med jobben vi gjør at de kåret oss til bransjevinnere i Norsk kundebarometer for andre året på rad. Det er premium rådgivning det.

– Hva tror du vil prege salgsbransjen i 2022?

– Med en oppblomstring av covid og nye restriksjoner, vil det nok være behov for økonomisk stimulans fra myndighetene også i 2022. Dette kombinert med en noe redusert reiseaktivitet vil gjøre at husholdningene bruker mer penger hjemme i Norge – også i året som kommer.

Salg av tjenester med noen få unntak, vil oppleve videre høy etterspørsel og vekst. Den samme etterspørselen vil nok også treffe de som selger produkter. Men de som er avhengig av produksjon i utlandet vil nok kunne oppleve at det blir vanskeligere å få tak i varer på grunn av frakt og produksjonsutfordringer. Det blir spennende å se om dette påvirker prisene på varer i 2022.

Powered by Labrador CMS