Med-gründer og vekstsjef i Gelato, Pål T. Næss.
Med-gründer og vekstsjef i Gelato, Pål T. Næss.

Gelatos B2B-inntekter økte med 3,5 ganger på ett år

Selskapet melder om store økninger i omsetning fra 2020 til 2021.

Publisert

Gelato melder om en enorm vekst fra fjoråret. Selskapet fungerer som et mellomledd for nettbutikker som selger diverse trykte produkter, og trykkeriene som produserer varene lokalt der sluttkunden er.

Omsetningen gikk opp 38 prosent fra 645 millioner kroner i 2020 til 874 millioner kroner i 2021. Dette er inkludert deres B2C-brand Optimalprint. I tillegg opplever de en stor vekst for plattformdelen (B2B) i selskapet som kobler kjøpere, selgere og produsenter. Der var inntektene i 2021 3,5 ganger høyere enn i 2020, og har fortsatt å øke dette året. Sammenlignet med første halvår i fjor er inntektene 2,3 ganger høyere nå.

Treffer trender

Med-gründer og vekstsjef i Gelato, Pål T. Næss, krediterer veksten til at de treffer godt på noen globale trender.

– Folk verdsetter at det vi tilbyr er lokalt, noe som er viktig i et bærekraftig perspektiv. Vi ser også at flere og flere starter nettbutikker som selger produkter vi kan produsere, og ønsker å leve av det som kanskje tidligere var en hobby, sier han til SALG24.

I fjor hentet selskapet inn 240 millioner dollar fra utenlandske investorer som Insight Venture Partners og Softbank, som de bruker for å finansiere veksten framover. Målet er å tilby nye produkter, nå nye marked og rekruttere flere folk.

– Vi gjør en kraftig investering i Asia og Nord-Amerika. Historisk har vi vært sterke i Europa og har ikke fokusert noe særlig på USA, Canada eller det asiatiske markedet. Det skal vi nå gjøre gjennom plattformdelen av selskapet. Vi vet behovet for våre tjenester er like store der som i Europa, hvis ikke mer.

Videre vekst

Gelato har siden i fjor lagt til tapet og telefondeksler til produktkatalogen. De håper å bevege seg inn i 3D-printing i fremtiden, men for øyeblikket er ikke teknologien på linje med det Gelato ønsker.

– Det er noe vi ser på. Hvis vi skal tilby levering av slike produkter må produksjonen skje raskt og i et høyt volum, og der er vi ikke helt enda.

Gelato, som eies av investeringsselskapet Op Invest, leverte et driftsresultat på minus 179 millioner kroner i 2021. Næss påpeker at det gir ingen grunn til bekymring.

– Vi har en ekstremt god cashkontroll. Det å investere i videre vekst er riktig for oss, som var hele grunnen for å hente investering i 2021.

Powered by Labrador CMS