Kristian Lohne Thomassen mener fagfeltene selger og leder er like forskjellig som en snekker og en baker.

Slakter jaget etter lederroller:
– Jeg har sett mange gode selgere bli dårlige ledere

Kristian Lohne Thomassen er skeptisk til bedrifter som bruker lederstillinger som en premie for godt salgsarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Gründeren av markedsføringsbyrået Falk Media, Kristian Lohne Thomassen, sier fra seg rollen som daglig leder, for å bli seniorrådgiver i samme selskap.

Nå tar han til ordet for at ansatte bør motiveres til å utvikle seg på det de er flinke til, og ikke nødvendigvis lokkes med lederstillinger.

– Etter mange år i næringslivet har jeg sett en del eksempler på at de beste selgerne blir premiert med ledertitler. Problemet med det er at de ikke får drive med det de er best på, og at man ikke har god nok forståelse for at dette er to vidt forskjellige fagfelt, sier Lohne Thomassen til SALG24.

– Må fjerne hierarkiet

Selv har han valgt å forlate sin lederposisjon for å jobbe med kunder, salg og markedsføring på fulltid.

– Jeg har fått gode tilbakemeldinger som leder, men det er markedsføring jeg brenner for. Lederskap har aldri vært min lidenskap, og derfor velger jeg å trekke meg fra den rollen, og heller fokusere hundre prosent på å være en god Senior Rådgiver innenfor markedsføring.

Gründeren mener det er på tide å fjerne hierarkiet i bransjen, og synes ansatte skal oppmuntres til å bli best på sitt fagfelt, uten å føle seg presset til å klatre karrierestigen.

– Jeg har sett mange gode selgere som har blitt dårlige ledere. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men jeg tror mange som har jobbet lenge i bransjen har vært vitne til det flere ganger. Vi må tørre å si at vi ikke vil bli ledere, uten å være redd for at det høres ut som om vi ikke har store nok ambisjoner.

– Fra baker til snekker

Han understreker at de som ønsker å være der de er, og som sikter på andre ting enn ledertitler i større grad bør applauderes av sine arbeidsgivere.

– Risikoen er at du mister din beste selger, og sitter igjen med en dårlig leder. Mitt ønske er derfor at man blir enda flinkere til å reflektere over at ledelse er et eget fag, og det samme gjelder salg og markedsføring. Så er det opp til den enkelte å bestemme hva de vil bli best på.

I tillegg understreker han at mange bedrifter har litt å gå på hva gjelder rekruttering.

– Man bør ikke lokke selgere som søker jobb med at de kan bli ledere før man har spurt om det er noe de i det hele tatt kunne tenke seg. Først og fremst skal en seriøs bedrift sørge for å bygge videre på eksisterende kompetanse hos den ansatte. Å gå fra selger til leder er som å gå fra baker til snekker. Så forskjellig er de to fagfeltene.

Powered by Labrador CMS