Daglig leder i Møtebooking Norge, Alexander Selheim, mener kvaliteten i bransjen må heves.

Dette bør du gjøre hvis kunden ber deg sende en e-post

– Det er vanskelig å si om det er et tegn på avslag eller interesse.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder i Møtebooking Norge, Alexander Selheim, har sammen med sin kollega Åsmund Rong, laget en podkast de håper skal være med på å løfte kompetansen i salgsbransjen.

I forrige episode av «Møtebooking Norge-podden», diskuterte duoen hvordan selgere bør agere om kunden ber dem sende en e-post.

– Tanken var å lage en episode om ulike innvendinger kunden kan komme med. Å bli bedt om å sende en e-post er noe man hører rimelig ofte som møtebooker, sier Selheim til SALG24.

– Ønsker mer informasjon

Men er ønsket om mer informasjon i innboksen nødvendigvis en innvending? Det debatterer de to møtebookerne i podkastepisoden.

– Det er vanskelig å si om det er et tegn på avslag eller interesse. Mange som får den forespørselen tenker umiddelbart; der fikk jeg den igjen, og at det er en måte for kunden å avslutte samtalen på.

Selv om det kan stemme i mange tilfeller, mener Selheim det er viktig å ha en mental innstilling der man ikke avviser at det kan være en reell mulighet for at kunden faktisk ønsker mer informasjon for å kunne ta en avgjørelse.

– Møter man denne «innvendingen» er det gunstig å be kunden fortelle hva de ønsker å høre mer om i mailen, og hva slags informasjon de trenger. Det gjør at man får muligheten til å sende en enda mer relevant e-post, som kan bidra til fremdrift i prosessen.

Selheim erfarer at mange lar være å sende e-posten fordi de allerede har oppfattet det som et avslag, og mener det er helt feil.

– Nøkkelen er som nevnt å snakke med kunden, og sende en e-post med substans til den personen du har snakket med.

– Useriøse aktører

«Møtebooking Norge-podden» har opplevd en økning i antall lyttere etter nyttår. Nå håper de innholdet kan øke kompetansenivået i bransjen, og gi et kvalitetsløft til selgere og møtebookere.

– La oss være ærlig. De fleste unge mennesker drømmer ikke om å bli en møtebooker eller selger, og det handler om at viktigheten og verdiskapingen til en dyktig salgsressurs sjeldent eller aldri anerkjennes.

Han synes det er trist at verdiskapingen bransjen bidrar med, og ringvirkningene det gir i næringslivet ikke gir yrket høyere status.

Selheim peker på at useriøse aktører har bidratt til å sverte ryktet, og at hundre prosent provisjonsbasert lønn ikke er særlig forlokkende for folk flest.

– Vi har valgt å tilby fastlønn til alle våre medarbeidere, og tenker at det også gir en trygghet som påvirker fremtoningen til våre selgere. Jeg håper statusen til profesjonen salg er – vil øke i årene som kommer, og at det får opp kvaliteten på bransjen i sin helhet.

Powered by Labrador CMS