Daglig leder i Metro Sounds, Hilde Apneseth.

JULEPRATEN

Metro Sounds mistet 30 prosent av omsetningen over natten: – Uten salgsavdelingen hadde vi aldri overlevd

Etter tøffe tak hos radiokanalen Metro Sounds, hyller daglig leder, Hilde Apneseth, innsatsen til selgerne.

Publisert

SALG24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det daglig leder i Metro Sounds AS, Hilde Apneseth, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Vi gjør stort sett det samme hver eneste jul. Det blir julaften hjemme hos oss med hele stor-familien. I år blir det 15 til bords, inkludert en ny gjest fra England.

Jeg håper hun kan lære oss noen morsomme nye, engelske juletradisjoner. Menyen er som vanlig ribbe og verdens beste hjemmelagede karamellpudding. Jeg har blitt mye flinkere til å delegere arbeidsoppgavene med årene.

Broren min vet det sikkert ikke ennå, men kona hans har sagt ja til at de stiller med skrellede og kokte poteter til 15 personer. Faren min har allerede kjøpt inn akevitten, og min mor prøver seg på hjemmelaget rødkål i år.

Første og andre juledag går med til julelunsj og julefrokost med nærmeste familie, før min mann og jeg tar med oss bikkjene til hytta for å nyte resten av romjulen i ro og mak foran TV. Vi var en av de 15 000 som kjøpte ny hytte i fjor, og vi er strålende fornøyde!

Det eneste jeg går glipp av i år er julegudstjenesten i verdens koseligste lille nabolagskirke på Ormøya, og en ordentlig julekonsert der jeg kan høre mektige «O’helga natt». Blir egentlig ikke skikkelig jul uten disse ingrediensene, men jeg får slå på TV og se det der istedenfor.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg oppfordrer selvsagt alle til å laste ned vår nye app Oneplay på mobilen, og høre på radiokanalen «Norsk Jul». Det er lite som slår de norske juleklassikerne for å sette deg i den rette julestemningen. For dem som er på jakt etter mer spenning, anbefaler jeg vår true crime-podkasten «Kriminalkrøniken». Redaksjonen har lovet å diske opp både med seriemordere og parteringsdrap, så her skal det ikke mangle på noe.

Hva gjelder musikk, mener jeg «Driving home for Christmas» med Chris Rea er tidenes beste julelåt.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Heller ikke 2021 går inn i historien som noe topp-år. Heldigvis ler jeg høyt hver eneste dag av og med de fine folka jeg deler hverdagen med. Her må jeg spesielt trekke frem min mann, og min ustyrtelig morsomme kusine. Vi ler mye av alt det absurde som skjer. Vi ler også av oss selv og av hverandre.

På jobben ler jeg ofte så jeg gråter av vår tekniske sjef som har den teiteste humoren jeg vet om. Det er i det hele tatt veldig mange morsomme folk i Metro Sounds. Jeg har en teori om at media tiltrekker seg spesielt utadvendte og morsomme mennesker. Jeg har det i alle fall aldri kjedelig på jobb.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Jeg er heldig som får møte mange hyggelige folk gjennom jobben. Min favorittkunde er Eddie Thomas i OBOS. Møtene med han er alltid et av årets høydepunkt. Eddie er samfunnsengasjert og vet hva som rører seg, og jeg tar gjerne et ekstra treff på tampen av året.

Jeg elsker «Aftenpodden,» og vil gjerne bli kjent med Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen. Hun høres ut som en skikkelig smart og morsom dame.

Den siste jeg inviterer på middag er Kulturminister Anette Trettebergstuen. Hun virker å være veldig oppegående, men har enda ikke flagget hva hun mener om lokalradio. Jeg tenker at jeg skal overtale henne til å gi bransjen bedre rammevilkår slik at det er mulig å leve av å drive lokalradio i fremtiden.

– Hva husker du best fra salgsåret 2021?

– Metro Sounds ble rammet hardt av pandemien og selskapet mistet 30 prosent av omsetningen over natten. Det har vært tøffe tak, og jeg vil aldri glemme den fantastiske innsatsen og teamfølelsen som vår salgsavdeling har fremvist i snart to år. Gjengen har aldri sluttet å klappe hverandre fremover, og det er helt rørende å tenke på at uten dem hadde selskapet aldri overlevd krisen.

– Hva tror du vil prege salgsbransjen i 2022?

– Neste år vil trolig bli enda mer preget av digitalisering, effektivisering og automatisering av salgsprosessen i B2B-markedet. Samtidig har jeg klokketro på at vi mennesker alltid vil ha glede av å møte hverandre til den gode salgssamtalen.

Salg baserer seg på tillit, og tillit skapes lettest med kroppsspråk, deling av felles opplevelser, personlig engasjement og god stemning. I fremtiden tror jeg vi har funnet en bedre miks av mann og maskin slik at både selger og kjøper ender opp med best mulig resultater.

Powered by Labrador CMS