Morten Blomfeldt på scenen under årets «8 Minutes of Digital Marketing».

Kundesjef i Epinova: – Du skal være trofast mot målene dine – men ikke mot planen

Kundesjef i Epinova, Morten Blomfeldt, jobber med få til et bedre samarbeid mellom kunder og leverandører.

Publisert

Morten Blomfeldt jobber som kundesjef i Epinova, som leverer web og e-handelsløsninger til norske virksomheter.

Blomfeldt har bodd store deler av sitt voksne liv i Asia og Australia, og har blant annet spilt en nøkkelrolle i Schibsteds rubrikksatsinger i denne regionen.

Nå jobber han på leverandørsiden her hjemme, med fokus på hvordan kunder og leverandører skal få til et bedre samarbeid. Under årets «8 Minutes of Digital Marketing», deler han sine beste tips til hva man bør gjøre for å lykkes med dette.

– Det beste fra begge parter

Blomfeldt tar oss med tilbake til Japan i 1950.

– Landet lå med brukket rygg etter 2. verdenskrig, og ble ledet administrativt av den amerikanske generalen MacArthur. Han så at ingenting fungerte, og inviterte over eksperter fra hjemlandet. En av dem var William Edwards Deming. Med seg i bagasjen hadde han en enkel prosessmodell med fire steg, forteller han.

Modellen som Deming hadde med seg, skal etterhvert ha blitt startpunkt for Toyotas kjente produksjonssystem, og for hele lean-bevegelsen og scrum-metodikken.

Blomfeldt deler samarbeidet mellom leverandør og kunde inn i disse fire fasene.

– Jeg har ikke gjennomført noen eksperimenter på dette, så dere får se på det som en hypotese. Håpet mitt er at dere skal hjelpe meg å eksperimentere videre på disse fire fasene i 2022, sier Blomfeldt.

Den første fasen er planlegging. Han mener grunnprinsippet i denne fasen er å få med seg det beste fra begge parter.

– Det fungerer dårlig hvis kunden kommer med en ferdig plan og ber leverandøren om å gjennomføre det. Få leverandøren og eksperter på omårdet, med på planleggingen.

Han oppfordrer til å dele mellom strategi og mål, og utfordre leverandøren. Be de fortelle deg hvordan de kan bidra til å løse ditt problem, og ikke minst mener han det er viktig å skape rom for eksperimentering.

– Ikke bare tenkt at det skal gjennomføres raskest mulig. Er det ikke rom for eksperimentering, blir det heller ingen innovasjon eller strukturert læring, sier han.

– Del milepælene dine

I neste fase oppfordrer han til å tenke livssyklus.

– Digitale produkter og tjenester kan ikke utvikles gjennom en lineær prosess. Så hvorfor prøver vi, spør han. det må alltid være en kontinuerlig utvikling. Det er utrolig mange beslutningspunkter i digitale utviklingsprosesser. Sett sammen et tverrfaglig team, og sørg for at det er delt eierskap. Ellers klarer vi ikke å ta gode beslutninger underveis i utviklingen.

Det tredje steget er å kontrollere. Blomfeldt mener man må sørge for at det er en felles prosess og felles KPI'er – hvis ikke klarer man ikke å vurdere om man er på rett vei underveis i prosessen.

– Du må dele milepælene dine og ha hyppige statusmøter med leverandøren. Ikke minst når man jobber med digital utvikling, bør man måle innovasjonen og den relative utviklingen. Ikke gå i fellen hvor du måler omsetning og vanlige KPI'er som du har på driften. Det du skal måle er den endringen du prøver å oppnå med endringen du skal gjøre, påpeker han.

Til slutt skal man korrigere.

– Du skal være trofast mot målene dine, men du skal ikke være trofast mot planen. Den skal du være klar for å kaste ut av vinduet og revidere underveis. Ikke bare ha fokus på leveransene dine, men hold et øye med organisasjonen, kommunikasjonen og prosessen underveis, avslutter Blomfeldt.

Powered by Labrador CMS