Dhiezl M. Eugenio er en av elevene ved Godalen videregående som fikk være med å drive REMA 1000-butikken for en dag.
Dhiezl M. Eugenio er en av elevene ved Godalen videregående som fikk være med å drive REMA 1000-butikken for en dag.

Salgsstudenter fikk ta over REMA 1000-butikk for en dag:
– Jeg er mektig imponert

Kjøpmannen lot en gjeng med elever fra videregående overta butikken sin for en dag. Det ble suksess.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag overlot kjøpmann av REMA 1000 Dusavik, Jan Øyvind Pedersen, butikken sin til elever fra Godalen videregående skole.

De hadde ett mål i sikte, og det var å oppnå høyere omsetning enn det kjøpmannen selv klarer på en vanlig lørdag.

– Jeg er mektig imponert over ungdommen, og hvordan de bar ansvaret. Det gikk veldig bra, og de oppnådde en vekst på hele 12 prosent sammenlignet med den gjennomsnittlige omsetningen av alle lørdager i fjor, forteller Pedersen til SALG24.

Med tanke på at nærbutikken leverte solide resultater i fjor som et resultat av pandemien, mener kjøpmannen det er all grunn til å skryte av den jobben elevene gjorde i helgen.

– Ildprøven

Pedersen har i flere år engasjert seg for å få ungdommer ut i arbeid. I tillegg har han vært sensor for utdanningsprogrammet «Salg og Service», samt holdt foredrag på videregående skoler.

– Det er spesielt to områder jeg mener er viktig. Det ene er ungdommer som dropper ut av skolen, og det andre er utfordringer knyttet til elever som starter i lære. Overgangen fra skolebenken til yrkeslivet kan være vanskelig for mange.

Da Pedersen kontaktet Godalen skole og foreslo et samarbeid, var responsen utelukkende positiv.

Siden januar har elevene som studerer salg fått jobbe i REMA 1000-butikken en til to ganger i uken, og lørdag var det duket for den stor ildprøven. Nemlig at de skulle ta over og drive butikken helt alene for en dag.

– I stede for å rydde i hyller og vaske handlekurver, har de siden nyttår fått opplæring i alle de ulike avdelingene våre. De har fått sitte i kassen, ta del i bestillinger og fått en forståelse for strategisk vareplassering. Mye av teorien de har lært på skolen, fikk de mulighet til å prøve i praksis.

– Hva har du hatt fokus på når det kommer til selve salget?

– Når det kommer til salg har vi snakket mye om målgrupper. Jeg mener at hvis du ikke vet hvem som er målgruppen din, kan du heller ikke selge noe. Vi har også snakket en del om hvordan markedsføring av produktene henger sammen med målgruppen vår, svarer han.

– Skape lojalitet

Pedersen har brukt fagplanen som rettesnor, og forsøkt å gi elevene en visuell tilnærming til teorien.

– For oss som driver med dagligvare er primærmålgruppen barnefamilier. Da er det lite vits å drive markedsføring på TikTok og Snapchat. Vi bør heller være til stede på Facebook og Instagram hvor vår målgruppe befinner seg. Vi har også hatt fokus på økonomi og gitt et estimat på hvor mye vi må selge for å gå i null dersom vi gir bort gratis bæreposer.

De fem P'ene har også vært tema under opplæringen av praktikantene. Det handler om produkt, pris, plassering, påvirkning og personale.

– Vi skal alltid ha fokus på disse fem områdene, men selv mener jeg påvirkning og pris er det mest essensielle. Til syvende og siste er det kun to måter å påvirke kunden på. Enten ved å manipulere dem, eller ved å skape lojalitet, hevder Pedersen.

Han mener det er REMA 1000 sin jobb å manipulere kundene ved å styre priser, lokasjon og produkter, mens det er hans jobb som kjøpmann å skape lojalitet.

– Får du lojale kunder blir du kongen i lokalmarkedet. For meg som leder står ikke kundene i fokus – jeg jobber for de ansatte slik at det er de som tar vare på kundene våre.

Avslutningsvis roser han elevene for sin innsats og engasjement.

– Jeg er så imponert over elevene som var med, og den progresjonen de har vist siden januar. Det har vært helt enormt å følge med på. Da «eksamensdagen» var her lørdag, ga de jernet. De fortjener virkelig skryt for arbeidet de har gjort.

Powered by Labrador CMS