REMA-salgssjefen avslører:
– Derfor lykkes vi

Havva Kara er klar på hvilke grep som gir Rema 1000 suksess.

Publisert

Neste år har Havva Kara tiårs jubileum som ansatt i REMA 1000. Hun jobber i dag som salgssjef i Region Oslo, der hun ble kåret til Årets Salgssjef i 2018.

Hun mener det er særlig to grunner til at REMA 1000 lykkes i bransjen.

– For det første handler det om at vi har et konsept folk flest liker; et konsept som handler om å selge mest mulig varer til Norges laveste priser. Og for det andre handler det om franchising. Våre kjøpmenn er franchisetakere.

Det gjør at de får et naturlig eierskap og en egeninteresse for butikken sin. I tillegg tror jeg at mye av grunnen til at vi lykkes er at vi ikke avviker fra konseptet, men heller rendyrker konseptet, forteller Kara til Salg24.

Her er suksessfaktorene

Konseptet til REMA 1000 er godt kjent for de fleste av oss. Det enkle er ofte det beste, skape mye for lite, og mest mulig for minst mulig.

– Men hva er suksessfaktoren?

– Suksessfaktoren er blant annet den iboende egeninteressen, og enkeltmenneskets gjennomføringsevne og skaperlyst. Kjøpmannen kjenner sitt lokale forhold, sin bedrift og sine kunder best.

Kara peker på flere strategier hun mener er unike for at Rema lykkes.

– Først og fremst har vi alltid lave priser. I tillegg er butikkstruktur og vareplassering viktig. Varer selger varer. Har vi mye varer, selger vi mer. Måten vi eksponerer varene våre, er selve symbolet på lave priser, sier hun og fortsetter:

– Effektiv varehåndtering sørger for lave kostnader, som igjen gir lave priser til forbruker.

Dette er servicestandarden

REMA 1000 har også en servicestandard hun mener er essensiell for at kundene skal få en god handleopplevelse.

Servicestandardene i REMA kaller de internt; «HeiJaKomHadet».

– «Hei» betyr naturligvis at vi skal hilse på alle som kommer inn i butikken. Det er vi som bestemmer førsteinntrykket kunden får. Spesielt viktig er det at de faste kundene føler seg gjenkjent. Vi skal være hyggelig og imøtekommende.

– «Ja» betyr at vi alltid skal være på tilbudssiden og godta alle reklamasjoner kunden kommer med.

– «Kom» innebærer at vi aldri bare skal peke kunden i en retning, hvis det er noe de ikke finner. Vi skal alltid følge kunden til varen.

– «Hadet» handler om det inntrykket vi gir kunden etter handelen. Det er like viktig som førsteinntrykket. Det skal være en naturlig hadet-hilsen tilpasset anledningen, om det er kveld, morgen eller helg.

Salgssjefen mener man aldri skal undervurdere viktigheten av at de ansatte trives med det de gjør, og at de har en iboende tro på det de driver med.

– Det starter alltid med deg selv. Velger du en arbeidsplass hvor du trives, vil kunden automatisk også trives i butikken din. Melk er melk, men det er totalopplevelsen som gjør en forskjell. Og det er det som avgjør hvor du velger å handle til slutt, sier Kara.

Powered by Labrador CMS