Folka i Adline vil levere slik at kundene anbefaler dem videre. Fra venstre: Nicolai Vedvik, Carl-Wilhelm Vedvik, Michael Damnjanovic og Heidi-Helene Johansen.

De har kunder i 19 ulike land. Slik skal de fortsette å vokse

Adline er blitt et populært verktøy blant flere bedrifter. Nå skal de satse enda mer på å dele sin kunnskap om markedsføring.

Publisert

Michael Damnjanovic er Head of Sales i Adline, som er et annonse- og salgsverktøy for små og mellomstore bedrifter.

– Adline har algoritmer som optimaliserer budsjettet ditt uten at du trenger å løfte én finger. Den beste måten å forklare det på er at dersom du skal kjøre annonser, såkalte responsive ads på Facebook, Google, Instagram eller andre plattformer, så lærer du deg hvordan du gjør det selv, sier Damnjanovic.

Dette arbeidet kan vanligvis kan være både tid- og ressurskrevende. En del av idéen bak Adline er at annonsene kan organiseres og utarbeides i ett system, uansett om de skal på Facebook, Instagram eller Google.

– Små bedrifter med kanskje fem ansatte har mest sannsynlig ikke tid til å logge seg inn i Facebook eller Google for å justere annonsene sine hver dag. Vi ønsker å alltid være i nærheten, og kundene kan stole på at disse algoritmene optimaliserer basert på budsjettet du har.

Dersom noen annonser ikke fungerer som planlagt, vil disse algoritmene ta grep.

– Se for deg at du lager en kampanje med ti annonser, og tre av dem ikke leverer. Det vil si at de ikke klikkes på og de konverterer ikke noe særlig. Da vil algoritmen nedprioritere disse annonsene.

Internasjonalt orientert

Adline har kunder i totalt 19 forskjellige land. Damnjanovic har jobbet der siden august i 2020.

– Mitt hovedmål da jeg begynte her var å finne ut om Adline var internasjonalt skalerbart. Nå ser vi at flere av de norske bedriftene som vi jobber med også setter opp kampanjer som skal ut til utlandet, noe som viser at verktøyet kan brukes til ganske mye forskjellig.

De har også klare planer for hvordan de skal nå ut til enda flere i 2022.

– I 2022 skal jeg jobbe mer intensivt med markedsføringsdelen vår. Vi tar et skikkelig tak når det gjelder å hjelpe våre kunder med templates og artikler, og vi vil lansere en podkast. I tillegg kjører vi selvfølgelig annonser selv. Det skulle bare mangle. Jeg tror det aller viktigste i 2022 er å gjøre våre eksisterende kunder så fornøyd at de anbefaler oss videre. Vi kommer til å legge enda mer vekt på customer success.

Markedsføring og salg

For å lykkes i sin rolle som Head of Sales trenger Damnjanovic kompetanse på flere områder. Erfaringen hans har hjulpet han et godt stykke på vei, sier han.

– Selv er jeg egentlig en mer tradisjonell selger, men jeg har måttet utvikle meg veldig i retning markedsføring også. Jeg har tidligere drevet med mye cold calling. For meg har det betydd veldig mye å kunne en del om begge deler, både salg og markedsføring.

Han har også en teori om hvorfor Adline har hatt så solid vekst. Tilbakemeldingene de får fra kundene går ofte i det samme.

– Kundene våre forblir hos oss fordi de opplever en betraktelig lavere kostnad per klikk. Det finnes flere kjente norske merkevarer som viser til en mye høyere konvertering når de bruker Adline. Vi ønsker å gjøre programvaren vår så enkel som mulig. Flere som jobber for kjente norske merkevarer velger å bruke Adline på alt fordi de opplever veldig høy konvertering.

Powered by Labrador CMS