Patrik Molberg mener næringsliv og idretten har mye og lære av hverandre.
Patrik Molberg mener næringsliv og idretten har mye og lære av hverandre.

#Direktørpraten

– Det krever mye trening og vedlikehold for å bli en god selger

Salgsdirektøren i Atea Finance AS, Patrik Molberg, forteller om det han mener er den største misoppfatningen folk har av selgere.

Publisert

I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er salgsdirektør i Atea Finance AS, Patrik Molberg.

Atea hjelper kunder med finansiering og verdioptimalisering av IT investeringer, og er representert i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum.

– Fortell om din tidligere erfaring.

– Jeg startet min karriere innen shipping, i Scanway Shipping og United Arab Shipping Company, før jeg begynte I Atea Finance i 2013.

Jeg er oppvokst i en idrettsfamilie hvor min far Rune Molberg, var landslagskaptein i ishockey. I mine yngre dager, var jeg veldig innstilt på å følge hans fotspor, men måtte dessverre gi meg altfor tidlig på grunn av skader. Men min tid fra både oppveksten og toppidretten, har definitivt definert meg som person, og jeg har tatt med meg mye av mentaliteten og lærdommen inn jobben jeg har i dag.

– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?

Mitt ansvar ligger i å lede salgsprosessen i selskapet, hvor vi har tre team; Lead, Closing og Inside sales. Vi har fageksperter innenfor alle team, og min jobb er å tilrettelegge for at de har de beste forutsetninger for å lykkes.

Vi streber etter at Atea sine kunder, skal være lengst frem i Norge og Norden når det gjelder verdioptimalisering, sirkulær økonomi og bærekraft i alle IT-investeringene de gjør, både i offentlig og privat sektor.

– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som selger?

Her må jeg si selvtillit. Jeg sier ikke at det må være negativt med god selvtillit, men gode selgere over tid, har mange forskjellige egenskaper som skaper resultater – som igjen bygger selvtillit. De som kommer inn med høy selvtillit og tror salg er enkelt, og raske penger, får seg en overraskelse.

– Hvilke kvaliteter er mest undervurdert som selger?

– Gode« closere» har etter min mening en stor verktøykasse med egenskaper. Du må være empatisk og ydmyk, samtidig som du er nysgjerrig. Du må kunne tilpasse deg forskjellige folk og situasjoner, være strukturert og tålmodig ettersom en god prosess ofte ender med ønsket resultat.

På toppen av alt må du ha en sult som driver deg. Så det å velge ut én er vanskelig, ettersom jeg mener en kombinasjon av disse kvalitetene er helt nødvendig. Men det er viktig å påpeke at et salgsledd består av flere enn kun «closere», hvor for eksempel innsalg etter min oppfatning, krever et litt annet ferdighetssett. Det gjelder også spørsmålet over.

– Hva er den største misoppfatningen folk har til selgere?

Det er alltid skummelt å generalisere, men skal jeg si en ting, så er det tillit. Det er en utdatert klisjé at selgere er sleipe. Det finnes folk som misbruker tillit i alle bransjer. Men flinke selgere er som nevnt empatiske, ydmyke og har en enorm fagkompetanse. Det krever mye trening og vedlikehold for å bli en god selger.

– Hva er det mest krevende i din jobb?

Det mest krevende, men også mest morsomme, er å motivere og utfordre de rundt meg. Mitt mål er at vårt selskap skal holde verdensklasse innenfor det vi driver med. Det høres kanskje flåsete ut, men vi ønsker å ha de beste folkene, den beste salgsprosessen og de beste verktøyene for at vi skal kunne være de beste rådgiverne for kundene våre.

– Hva motiverer deg på jobb?

– Først og fremst alle de dyktige kollegaene jeg har rundt meg hver dag, hvor jeg får være med å påvirke og bidra til at vi hele tiden utvikler oss og utfordrer hverandre. Folkene er det viktigste vi har, og vår største styrke uansett.

– Hva er det mest inspirerende salgsmøtet du har vært på?

– Det var ikke et direkte salgsmøte, men jeg har vært så heldig å både høre på, og snakke med konserndirektør i Atea ASA, Steinar Sønsteby. Måten han kommuniserer på, engasjerer, motiverer og rører noe ved deg er veldig inspirerende. Uansett om han snakker til tre eller 300 personer, føler man en nærhet, og han får med seg alle. Han kan kunsten om etos, patos og logos. Samtidig bruker han også mye inspirasjon fra store idrettspersonligheter, noe jeg har en forkjærlighet for. Jeg mener det er veldig mye idrett og næringsliv kan lære av hverandre.

Powered by Labrador CMS