Økte annonseprisen med 50 prosent for DNT – magasin: – Blir mer attraktivt
Kutt i sideantallet for magasinet Fjell og Vidde, gjorde at A2media måtte skru opp prisene.
Annonsesalgsselskapet A2media, som har blant annet Europower, ut.no og Fjell og Vidde på kundelisten, økte prisen på annonser hos sistnevnte med femti prosent, og selger likevel ut alle plassene.
Det forteller daglig leder i A2media, Anita Madshus, til Salg24.
– Fjell og Vidde har et opplag på 171 000, og når det da går så mye kostnader til trykk og porto, spesielt med papirprisene i dag, må man se hvor man spare inn, sier Madshus og forklarer at bladet hadde et behov for gå ned på antallet sider i magasinet.
– Synes det var heftig økning
– Da ble utfordringen hvordan vi beholder omsetningen når antallet sider går ned. Da må vi øke prisene, forteller hun.
Bladet gikk ned fra 30 sider med annonser, til bare 17.
Madshus forklarer at selskapet i tett dialog med Den Norske Turistforeningen (DNT), som står bag magasinet, ble enig om en økning i pris på 50 prosent for å kompensere.
– Annonsørene synes jo at det var en heftig økning, men da vi forklarte bakgrunnen, og var ærlige på hvorfor det ble gjort, hadde de forståelse for det, sier Madshus og legger til:
– Når det er så få annonsører som slipper inn, blir det også mer attraktivt.
Madshus mener det er en fordel at magasinet er innenfor en nisje.
– Vi synes det er en bedre salgsprosess å ha det mer spissede fokuset. Du vet konkret hvem du treffer, og det er en stor fordel. Så må det sies, Fjell og Vidde er en kjempegod merkevare i seg selv, så det enkelt å selge inn, sier hun.
Print er ikke død
Og salget går så bra for annonsene i magasinet at plassene for året ble nesten utsolgt før året startet.
– Til jul hadde vi bare to annonsesider igjen for hele 2022. Og omsetningen var på samme nivå som året før, selv om antallet sider var gått ned, sier Madshus og legger til:
– Vi selger mye før jul, men den situasjonen har vi aldri vært i før.
Madshus er også klar på at magasinene har livets rett.
– Alle snakker om at print er dødt og at man kun skal tenke digitalt. Og digitalt er viktig, men papir gir en helt annen modus, den følelsen du får når du sitter med et blad i hendene, det klarer du ikke å gi digitalt. Så vi mener at print ikke er dødt, men at det har en viktig plass.