Bente Sollid Storehaug med sin metaverse-avatar.

Bente mener metaverset vil bli framtidens arena for bedrifter

Bente Sollid Storehaug har jobbet med internett siden det først ble tilgjengelig for allmennheten. Hun tror et internett i 3D er framtiden.

Publisert

Det har vært mye prat rundt metavers etter at Meta (tidligere Facebook) annonserte deres satsing på konseptet. Et metavers kan beskrives som en virtuell plattform ment for sosial interaksjon over internettet. Det baserer seg ofte på VR-teknologi hvor brukere styrer en personlig avatar.

Gamere har allerede erfaring med forskjellige metavers i form av spill, som for eksempel Roblox.

– 12-åringen min bygger hus i Roblox som han selger videre til andre for «Robux» (spillvaluta), og det er akkurat det bedrifter også skal inn i, sier Bente Sollid Storehaug til SALG24.

Hun er styreleder i Ocean Visioneering som utvikler en B2B metaverse plattform for virksomheter innenfor maritime og havbaserte næringer. Lite overraskende tror hun at metaverset vil komme til å bli en viktig arena for bedrifter i framtiden.

– Framover må bedrifter tenke enda mer på hvordan de kan bli mer bærekraftige. Det å redusere unødvendig reising er et godt eksempel på et bærekraftig tiltak. Det er jo helt unødvendig å for eksempel reise til Singapore for et to timers langt møte.

Storehaug nevner at i Ocean Visioneering så har de allerede foretatt de første møtene i metaverset. Så kan man spørre seg selv hvorfor ikke bare ta det i Teams eller Zoom?

– Jeg mener det er en helt annen opplevelse når møtet foregår i et digitalt rom enn med en enkel videobasert løsning som Teams. Det får en helt annen følelse av tilstedeværelse og du samhandler på en annen måte med de som er til stede, sier hun.

Virtuell butikk

Selv om metaverset er nytt og under utvikling mener Storehaug at bedrifter ikke bør ligge på latsiden og tenke at dette ikke er noe de trenger å forholde seg til.

– Allerede nå kan man begynne å eksperimentere. Det viktigste for bedrifter på dette stadiet er å etablere seg i metaverset, og begynne å lære hvilke muligheter som finns for dem framover.

Som eksempler på hva man kan bruke metaverset til trekker Storehaug fram digitale eventer og salg av fysiske produkter gjennom virtuelle showrooms.

– Du kan ha produktdemonstrasjoner med mange flere til stede enn du vanligvis kunne hatt, til en helt annen kostnad. Salg av for eksempel biler kan foregå i metaverset, hvor du kan se bilen i 3D framfor en reklame i 2D eller at du er nødt til å oppsøke en forhandler fysisk, sier hun og legger til:

– Jeg tror også at metaverset kan være et godt hjelpemiddel til opplæring og undervisning.

Trenger bedre hardware

Det er noen forutsetninger for at metaverset virkelig skal bli framtidens arena. Storehaug peker på hardware som den største utfordringen i dag.

– Hardware er en viktig byggekloss som må på plass. Du kan si at «killer appen» for det første kommersielle internettet var eposten. Jeg tror at «killer appen» for et internett i 3D blir fine og lette VR-briller.

Når det er på plass, vil software spille en større rolle. Men viktigst av alt vil være innholdet.

– Internett har ingen egenverdi i seg selv. Det blir kun verdifullt hvis vi klarer å skape godt innhold, og det er det som avgjør hvor interessant det er for bedriftene.

Powered by Labrador CMS