Salgsdirektør i JBF Bank og Forsikring, Stine Borgen Kronback Arildslund.
Salgsdirektør i JBF Bank og Forsikring, Stine Borgen Kronback Arildslund.

Historiske resultater for JBF Bank og Forsikring: – Den nye strategien gir effekt

– Det er et bevis på at vi er konkurransedyktig, og at vi klarer å ta opp kampen mot de største.

Publisert

Stine Borgen Kronback Arildslund, er salgsdirektør i finanskonsernet som består av forsikringsselskapet JBF Forsikring og sparebanken JBF Bank.

1.mai i fjor ble hun direktør for begge selskapene, med et mål om å øke samarbeidet mellom de to organisasjonene. Strategien har gitt historiske resultater.

Konsernet endte på et resultat før skatt på 407,9 millioner kroner, mot 314,6 millioner kroner i 2020. God drift, høy finansavkastning og økt vekst mener hun er årsaken til at konsernet leverte sitt beste årsresultat noensinne.

– JBF Bank tar stadig markedsandeler, og vi har økt utlånsporteføljen med 10,1 prosent i 2021. Det er et bevis på at vi er en konkurransedyktig bank som klarer å ta opp kampen mot de største. Den nye interne strategien vår har gitt effekt, sier Borgen Kronback Arildslund, til SALG24.

For å oppnå resultater og stå i konkurransen i årene fremover, mener hun det ligger stor verdi i at de to selskapene står sterkt sammen.

Fire prinsipper

Salgsdirektøren jobber etter fire prinsipper som hun mener det kreves kontinuerlig fokus på for å lykkes. Hun kaller det de fire S'ene.

– Det første er samhandling. Vi må være bevisst på hvem som ligger til høyre og venstre for oss i verdikjeden som er naturlig å samarbeide med både for å oppnå bedre resultater, men også et bredere og bedre servicetilbud til våre kunder. Det var blant annet naturlig for oss å inngå et samarbeid med Aktiv eiendomsmekling.

Det neste er samarbeid – internt i konsernet.

– Vi har tenkt gjennom hvem vi skal jobbe sammen med for å oppnå best mulig resultat og effektivitet for å sikre at kunden blir godt ivaretatt. Det ligger i strategien at vi skal bli «ett JBF». Det vil blant annet si at kundereisen mellom forsikringsselskapet og banken må bli så smidig som mulig. Kundene skal oppleve «ett JBF» og få hjelpen de trenger når de er i kontakt med oss.

Struktur er også en del av de fire prinsippene. Hun mener alle kan gjøre suksess én gang, men at det krever struktur om man skal klare å opprettholde den over tid.

– Vi fremmer salget ved å bygge en god struktur som omfavner alt fra kundemøter, kundeaktiviteter, kompetanseheving og salgsmotivasjon. En god struktur gjør det enklere å få med alt og gjenta suksessene.

– Kjenner på motvind

Borgen Kronback Arildslund er dansk, og derfor står den siste s'en for sjov, eller gøy som vi sier på norsk.

– Det er så viktig å ha det sjovt på jobb. For å drive med salg må du trives med det. Du må trives med mennesker, proaktivitet og til tider være utenfor komfortsonen. For å bygge opp en motiverende salgskultur er det viktig å feire målene vi setter oss og ikke minst delmålene vi oppnår underveis. Vi må sikre at selgerne har gode sparringspartnere i hverandre og salgslederne, slik at de utvikler seg og oppretter salgsmotivasjonen selv på de dagene man kjenner på motvind og tøff konkurranse.

Salgsdirektøren er ansvarlig for et salgskorps på 90 ansatte, hvor 80 av dem er selgere.

– Hvordan jobber dere for å opprettholde motivasjonen blant selgerne?

– Dette er noe vi ofte har oppe på agendaen. Vi har klart dette ved å bygge opp en felles reise med felles mål som alle jobber mot for å levere «ett Jbf». Fellesskapsfølelsen er noe av det viktigste, i tillegg til mestringsfølelsen hos den enkelte. Når vi lykkes som vi har gjort i fjor, kan vi alle se tilbake på en felles reise vi fullførte med glans og mestring.

Nytt samarbeid

– Har dere planer om å skalere opp salgsavdelingene etter fjorårets resultater?

– Vi har klart å øke effektiviteten i selskapet i takt med utviklingen av digitale verktøyer, for eksempel har den digitale lånesøknaden vært tidsbesparende for selgerne og gitt økte salgsresultater. Vi ser at fremtiden vil gjøre at vi jobber smartere og ikke nødvendigvis hardere for å oppnå de gode resultatene.

Tidligere har JFB-konsernet vært forbeholdt folk som jobber i jernbanen. I januar inngikk de et nytt samarbeid som ønsker en ny kundegruppe velkommen.

– Vi har inngått et samarbeid med revisorforeningen. Det gjør at alle som jobber i den bransjen får tilgang på JBF sine tjenester. Vi skal fortsette å være en eksklusiv tjeneste for våre medlemmer, og det krever at vi følger opp den nye strategien når vi når får enda flere kunder.

Powered by Labrador CMS